کودک و نوجوان

آموزش دستشویی رفتن به کودکان + راه‌کارهای خانگی

آموزش دست‌شویی رفتن به کودکان

آموزش دست‌شویی رفتن می‌تواند به‌ راحتی انجام شود ولی در بعضی کودکان گویی هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسد. واقعیت آن است که این موضوع بیشتر برای والدین مایه نگرانی است تا کودک، بالاخره هر کودکی که از نظر تکامل طبیعی باشد دست‌شویی رفتن را می‌آموزد هر چند گاهی ممکن است والدین نگران رضایت نداشته باشند. 

Potty Training

کودک چه زمانی آماده آموزش دست‌شویی رفتن است ؟ 

شایع‌ترین سن برای شروع آموزش ۱۸ تا ۲۴ ماه است.  ولی این‌که بعضی از کودکان تا ۳ سالگی هم آماده نباشند، غیرطبیعی نیست. اگر کودک می‌تواند علامت دهد که پوشکش نیاز به عوض کردن دارد، می‌توانید ببینید که به دست‌شویی رفتن نیز علاقه نشان می‌دهد یا نه دختران اغلب سریع‌تر از پسران و در سنین پایین‌تر دست‌شویی رفتن را می‌آموزند.

اگر کودک شما به‌ تازگی بیمار بوده‌است یا وضعیت مراقبت از او تغییر کرده‌ است یا در دفع مدفوع مشکل دارد یا در خانه‌ای که کودک در آن زندگی می‌کند پرتنش و همواره در حال تغییر است، بهتر است با فاصله و در زمانی بعدتر آموزش دست‌شویی رفتن را آغاز کنید.

توصیه‌های خانگی برای آموزش دست‌شویی رفتن کودکان : 

  • آموزش را با تهیه یک لگن دست‌شویی و قرار دادن آن در محل بازی کودک، آغاز کنید. اجازه دهید کودک به میل خود روی آن بنشیند و بلند شود. هنگامی‌که به نشستن روی آن عادت کرد، تشویقش کنید بدون لباس روی آن بنشیند. 
  • به کودک اجازه دهید استفاده شما از دست‌شویی را ببیند و به‌ این‌ترتیب از میل طبیعی کودک به تقلید، برای آموزش دست‌شویی رفتن بهتر بهره می‌گیرید. به کودک اجازه دهید مدفوع را در کاسه‌ی دست‌شویی و شسته شدن آن را با جریان آب ببیند.
  •  زمانی را که کودک اجابت مزاج می‌کند را پیدا کنید و کودک را حول وحوش آن زمان روی لگن دست‌شویی که برای وی تهیه کرده‌اید، بنشانید.از نیاز طبیعی به اجابت مزاج پس‌از صرف وعده غذایی بهره بگیرید. اگر در آن زمان، برای کودک، کتاب بخوانید یا راهی برای سرگرمی وی پیدا کنید،  می‌توانید مدتی که کودک روی لگن می‌نشیند را افزایش دهید. 
  • به کودک لباس‌هایی بپوشانید که به‌ آسانی و به‌ سرعت بتوانید آن‌ها را درآورید. منتظر علائمی بمانید که نشان می‌دهد کودک نیاز به اجابت مزاج و نشستن روی لگن دارد. والدین معمولاً علایم کودک خود را یاد می‌گیرند. تغییر در حالت صورت، توقف ناگهانی بازی یا قرار گرفتن در وضعیت خاص، از علایم شایع به شمار می‌آیند. در این زمان می‌توانید به‌ سرعت لباس‌های کودک را درآورید و او را روی لگن بنشانید. 

Little child sitting on the toilet reading a book. 1134790270 2125x1416 scaled 1

  • تحت فشار گذاشتن کودک، احتمال طولانی شدن دوره آموزش یا شکست آن را افزایش می‌دهد. 
  • کودک خود را تشویق کنید و از تلاشش حتی اگر به موفقیت نیانجامد تقدیر کنید صبور باشید هیچ‌گاه کودک را به دلیل عدم موفقیت سرزنش نکنید.
  • اگر آموزش نشستن روی لگن باعث تنش و ناراحتی زیاد برای شما یا کودکتان می‌شود وقف و آغاز مجدد با فاصله، راهکار خوبی خواهد بود.
  •  به یاد داشته باشید که الگوی یادگیری کودک با پیشرفت و پسرفت متوالی همراه است. والدین باید بدانند که پسرفت‌های موقت، طبیعی است و دوباره پیش رفت رخ خواهد داد پس صبور باشید.
  • بعضی کودکان ممکن است در روز کنترل پیدا کنند ولی هنگام خواب کنترل نداشته باشد پس شاید نیاز باشد از پوشک هنگام خواب استفاده کرد.
۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن