تاریخ و تمدن

ارتفاعات سهند در کدام استان قرار دارد؟

ارتفاعات سهند در کدام استان قرار دارد؟

این مطلب از نظرفا در دسته بندی ایران شناسی است و به موضوع “ ارتفاعات سهند در کدام استان قرار دارد؟ ” اشاره دارد. آیا به دنبال اطلاعاتی درباره “ ” هستی؟ پس این مطلب را مطالعه کنید و نظرتون را در انتها برای ما بنویسید.

یکی از بزرگترین و مهم ترین برجستگی های آذربایجان، کوه سهند است که جزء معروفترین آتشفشان های ایران است و در جنوب شهر تبریز و جنوب شرق اوجان، شمال شهر مراغه در مرکز استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این رشته کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیشتر از ۳۰۰۰ متر است که، مرتفع ترین آن قله قوچ گولی ۳۷۰۷ متر بلندی داشته و در ناحیه شهرستانی بستان آباد وجود دارد که این نقطه، مرتفع ترین نقطه استان به حساب می‌آید.

کوه سهند یکی از با اهمیت ترین کوه های آتشفشانی خاموش ایران به حساب می آید و به خاطر پوشش گیاهی انبوه، چمنزارها، گلزارها و مراتع در آن، مشهور به عروس کوه های ایرانی است، چون سطح کل مناطق این رشته‌کوه پوشیده از سبزه میباشد. کوه‌هایی مثل؛ کریم داغی، لیقوان داغی، سلطان داغی، موتال داغی دمیرلی، آغ‌داغ، کمال، جام، سهند، بوز داغ، ارونه، زری داغ، بویوک داغ، ، قبله داغی، ارشد داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیروه داغی، چاناق، اوو داغی، آتاشان، درویشلر از مهم‌ترین قله‌های رشته‌کوه سهند به شمار می روند. دره جذاب و زیبای شاه یوردی در شمال قله جام است.

در بندهش و زامیادیشت کوهی به اسم اسنوند است که در آذربایجان قرار گرفته است.

6dcb001c 1a84 4ba7 8c36 4a835c57bf08 840x560 1

رودخانه های سهند

رودهایی که از کوهستان سهند سرچشمه گرفته اند، به آبگیرهای ۲ حوضه دریاچه ارومیه و دریای خزر میریزند. مهمترین رودخانه های جاری از سهند عبارت هستند از:

اوجان چایی (رودخانه اوجان یا بستان آباد)

سیداوا چایی (رودخانه سعیدآباد)

صوفی چایی (صافی رود مراغه)

لیوان چایی (رودخانه لیقوان)

زینجانا چایی ( رودخانه زین جناب)

اوسکو چایی ( رودخانه اسکو)

توفارقان چایی (رودخانه آذرشهر یا دهخوارقان)

قالا چایی (قلعه رود عجب شیر)

موردی چایی ( رودخانه مردق)

لیلان چایی (رودخانه لیلان)

قرانقو چایی (رودخانه قرانقو)

آیا این مطلب را دوست داشتی؟ نظرت را راجع به “ کوهستان سند، رودخانه های کوهستان سهند، مهمترین رودهای ارومیه و دریای خزر ” و یا هر سوالی درباره “ ارتفاعات سهند در کدام استان قرار دارد؟ ” در انتهای سایت نظرفا در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

کوه سهند در کجا قرار دارد؟، کوه سهند کجاست؟، کوه سهند در کدام استان است؟، مرتفع ترین کوه در آذربایجان کجاست؟، رودخانه های سهند را نام ببرید.،

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن