جوانانخانواده

خودارضایی: واقعیت‌ها و افسانه‌ها + راه حل درمان

واقعیت‌ها و افسانه‌های خودارضایی

خود ارضایی عملی است که به لحاظ دینی مورد نکوهش فراوان قرار گرفته است واز گناهان کبیره شمرده می‌شود. با این حال افسانه ها و خرافات فراوانی درباره‌ی آن وجود دارد. بسیاری از این افسانه‌ها پشتوانه علمی ندارند وصرفا موجب احساس اضطراب و ایجاد احساس گناه در افراد می‌شود.

خودارضایی مثل هر کارکرد جسمی-روانی دیگری می‌تواند تبدیل به یک فعالیت آسیب زا شود که در این مورد می‌توان به خودارضایی” وسواسی” اشاره کرد که در آن فرد اجبار به انجام خودارضایی را احساس می‌کند. دراین مطلب قصد داریم خودارضایی وسواسی را به عنوان یکی از اختلال‌های مرتبط مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت به راه کارهایی برای فائق آمدن بر آن و به واقعیت‌هایی در این باره اشاره کنیم. با ما همراه باشید. 

خودارضایی وسواسی چیست؟

خودارضایی وسواس گونه به شرایطی اشاره دارد که در آن فرد برای انجام خودارضایی احساس اجبار می‌کند. این شرایط می‌تواند با دیدن فیلم‌ها و یا عکس‌هایی با محتوای جنسی همراه باشد یا نباشد. این وسواس می‌تواند با دیگر اختلال‌های رایج روانشناختی همچون افسردگی، اضطراب و رفتارهای وسواسی وناتوانی در رابطه‌ی عاطفی همراه باشد.

نشانه‌های خودارضایی وسواسی چیست؟

اگر چنین نشانه‌های در عمل به خودارضایی وجود داشته باشد، می‌توان آن را خودارضایی وسواسی در نظر گرفت
  •  اگر خودارضایی فرد آن قدر زیاد باشد که روابط عاطفی و اجتماعی، بین فردی و کاری او را مختل کند.
  • اگر خودارضایی آن قدر شدید باشدکه بعد از هر ارگاسم احساس تنهایی در فرد ایجاد شود.
  • اگر بعد از خودارضایی رضایت جنسی کسب نشود.
  • اگر فرد روزانه بین ۵ تا ۱۵ بار خودارضایی می‌کند.
  • اگر فرد نمی‌تواند وسوسه تحریک اندام‌های جنسی اش را کنترل کند.
  •  اگر فرد تنها زمانی دست از خودارضایی می‌کشد که آسیب دیده یا خسته و فرسوده شده یا حساس فشار اجتماعی شدیدی را تجربه می‌کند.

woman hand clutching bed sheets

راه حل‌های خودارضایی وسواسی

۱- بپذیرید که مشکل دارید:

از مهم‌ترین دلایل خودارضایی، نداشتن رابطه عاطفی و جنسی طبیعی است. اگر شما به این دلیل خودارضایی می‌کنید احتمالا باید دلایل ناتوانی در برقرار رابطه عاطفی را پیدا کنید، از طرف دیگر گاهی خودارضایی راهی برای فرار از واقعیت‌های زندگی است. تغییر در زندگی نیاز به این دارد که شما هداف مشخصی را دنبال کنید. همچنین “زمان خطرناک” را پیدا کنید. یعنی نشانه‌هایی که موجب می‌شوند که شما در آن زمان دست به خودارضایی بزنید را پیدا کنید و در آن زمان خود را مشغول به کار دیگری کنید.

۲- ابتکار به خرج دهید و عادت‌هایتان را بشکنید:

مدتی خودارضایی نکنید و وارسی کنید که این رفتار چقدر از زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد، درحالی که می‌توانید آن را به فعالیت‌های اجتماعی و احساس‌های بهتر بگذرانید. به عبارت دیگر، بهتر است به جای تاکید بریک جنبه از زندگی‌تان(در اینجا زندگی جنسی)، ابعاد لذتبخش دیگری نیز داشته باشید.

۳- ذره ذره کم  کنید:

اگرشما روزانه خودارضایی می‌کنید، اول تلاش کنید که، یک روز در هفته خودارضایی نکنید، مثلا جمعه‌ها خودارضایی نکنید، سپس تلاش کنید که هفته‌ای دو روز خودارضایی نکنید و در آن روز به نیازهای جسمانی و روانی دیگرتان برسید.

۴- خودتان را شمغول نگه دارید:

وقتی هیچ وقت کاری برای انجام دادن نداشته باشید، احتمال اینکه خودارضایی کنید زیاد می‌شود. خلاقیت به خرج دهید و خود را در موقعیت‌هایی قرار دهید که نمی‌توانید خودارضایی کنید، بودن با دوستان، رفتن به کتابخانه یا کتابفروشی، رفتن به پیاده روی، رفتن به باشگاه ورزشی، رفتن به کافه یا رستوران، روش‌هایی  هستند که شما را از خودارضایی دور می‌کنند. در واقع با این کار شما ذهنتان را تربیت می‌کنید که هر نشانه‌ای را با خودارضایی همانند نکند.

۵- به فیلم‌ها و عکس‌های جنسی نگاه نکنید:

یکی از دلایلی که افراد نمی‌توانند رفتارهای وسواسی خودارضایی را کنترل کنند، پورنوگرافی یا دیدن فیلم‌های جنسی است. خیلی مهم است که تحملتان را برای وسوسه‌ی دیدن چنین فیلم‌هایی بالا ببرید.
320265 2200 1200x628 1

واقعیت شماره۱: خودارضایی باعث مشکلات جسمی می‌شود

از جمله آسیب های جسمی و فیزیکی خود ارضایی می‌توان به کاهش تمرکز چشمی، آسیب پذیر شدن بدن در برابر بیماری‌ها، آسیب دیدن دستگاه تناسلی و ایجاد مشکلات جنسی و ایجاد آسیب در مراکز عصبی و غدد مغز باعث کم اشتهایی ، اختلال در خواب در موارد حاد پیدایش تغییرات در نخاع،ستون فقرات و شکل ظاهری بدن می‌شود

واقعیت شماره۲: خودارضایی باعث مشکلات فکری و روحی می‌شود

از جمله مشکلاتی که به فکر و روح آدم وارد می کند کاهش تمرکز،پرخاشگری، عدم علاقه به ادامه تحصیل و کارهای علمی، انزوا و گوشه گیری، احساس اضطراب و افسردگی، امید به آینده را از دست می‌دهد.باعث ضعف اراده و عدم اعتماد به نفس می‌شود. شخص علایق و اعتقاداتش را از دست می‌دهدو همچنین احساس گناه شدید در فرد به وجود می‌آید اینها مواردی از مشکلات فکری و روحی است!

واقعیت شماره۳: خودارضایی باعث مشکلات اجتماعی می‌شود

خودارضایی به زندگی اجتماعی هم آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد می‌کند،از جمله آسیب های مرتبط به تجاوز کودکان، حسادت و بدبینی نسبت به افراد دوروبر، از بین رفتن حیا، ظهور مشکلات خانوادگی و شخصی، مشکلاتی در زمینه دوست یابی، مشکلاتی در زمینه ازدواج از جمله سردی و بی میلی نسبت به همسر، سرد بودن کانون خانواده ،تاخیر در ازدواج، عدم علاقه نسبت به فداکاری و کمک به همنوعان اشاره کرد.

خودارضایی از نظر اسلام

اگر بخواهیم به طور کلی پاسخ این سوال را بدهیم می‌توان گفت از نظر اسلام خود ارضایی یا استمناء حرام و گناه بزرگی است که در این بین فرقی بین دختر و پسر وجود ندارد. در همین راستا قرآن کریم می‌فرماید: هر کس از راهی، غیر از همسرش شهوت خود را دفع نماید، از تجاوزکاران است. این یعنی حکم الهی افرادی که خودارضایی کرده و از این طریق شهوت خود را برطرف می‌کنند جزو متجاوزان می‌داند. پیامبر اکرم (ص) نیز در این باره دارای حدیثی است. وی فرمود: هر کس شهوتش را با دست و هر طریق دیگری غیر از مسیر طبیعی و ازدواج دفع نماید، مورد لعنت و نفرت خداوند است.

پس نظر پیامبر نیز بر قباحت استمناء همانند نظر قرآن کریم می‌باشد. امام صادق (ع) نیز در جواب فردی که از او پرسیده بود آیا خودارضایی حرام است پاسخ داده: خود ارضایی یا دفع شهوت از غیر مسیر طبیعی از گناهان بزرگ است. از این رو باید بدانید که خداوند با نظر رحمت به استمناء کننده نمی‌نگرد و از آنجایی که خودارضایی جزو افعال حرام اسلام است، عملا افرادی که این کار را می‌کنند عصیان‌گر بوده و با فرمان حق تعالی مخالفت دارند. به یاد داشته باشید کم و زیاد این فعل زشت نیز در حکم اصلی تفاوتی ایجاد نمی‌کند و این درست نیست که تصور کنید چون به مقدار کم خودارضایی می‌کنید پس مشکلی از نظر اسلام و شرع ندارد.

هر مقدار به اندازه خود گناه است و هرچقدر بیشتر آن را تکرار کنید گناه‌تان سنگین‌تر خواهد شد. از این رو عمل خودارضایی هم از دیدگاه قرآن کریم و هم از نظر بزرگان اسلام عملی قبیحانه و زشت است که انجام آن فرد فاعل را از الطاف الهی دور می‌کند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به خودارضایی و استمناء اعتیاد دارند، بهتر است هرچه سریع‌تر روش‌های ترک خودارضایی را دنبال کنید تا دچار گناه نشوید.

 

 

 

۴.۸/۵ - (۲۱ امتیاز)
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن