آشپزی

طرز تهیه نان برنجی خوش‌مزه به روش ساده

نان برنجی یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار و خوشمزه‌ی شهر کرمانشاه است. قدمت و پیشینه نان برنجی به ۱۵۰ سال پیش و اواخر حکومت قاجار باز می‌گردد.جالبه بدانید که چون کرمانشاه در مسیر جاده ابریشم‌ و در مسیر راه کربلا قرار داشت مردم آن شهر تصمیم گرفتند شیرینی درست کنند که ارزش غذایی و ماندگاری بالایی داشته باشد به همین خاطر مردم این شهر تصمیم گرفتند از خوراک اصلی مردم که همان برنج می‌باشد برای مسافران و زائران “نان برنجی” تهیه کنند. این شیرینی راحت و خوشمزه در شهرهای مختلف ایران هم پخته می‌شود و طرفدار دارد منتها چون از کرمانشاه نشات گرفته به نان برنجی کرمانشاهی معروف گشته است.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می‌توانید برای ۱۰ نفر نان برنجی تهیه کنید و به عنوان عصرانه و برای مهمانی‌ها درست کنید ولذت ببرید. با ما همراه باشید. 

مواد لازم جهت تهیه نان برنجی

  • گلاب:  نصف پیمانه
  • تخم مرغ:  ۱ عدد
  • پودر شکر:  ۱۷۵ گرم
  • کره:  ۲۵۰ گرم
  • آرد برنج:  نیم کیلو
  • تخم خرفه یا سیاه دانه برای تزیین

طرز تهیه‌ی نان برنجی

ابتدا پودر شکر را با کره‌ی نرم شده مخلوط کنید تا کمی یکنواخت شود. تخم مرغ را نیم ساعت در دمای اتاق قرار می‌دهیم و بعد به مواد اضافه می‌کنیم و مواد را هم بزنید. گلاب را داخل مواد بریزید و با قاشق مواد را خوب به هم بزنید. آرد برنج را که سه بار الک کرده نیمی از آن را به مواد اضافه می‌کنیم و مخلوط می‌کنیم. سپس خمیر را با دست ورز می‌دهیم و کم کم بقیه آرد را به مواد اضافه می‌کنیم.

خمیر را داخل نایلون گذاشته و ۲۴ ساعت در یخچال می‌گذاریم. فر را از قبل با دمای ۱۵۰ درجه‌ی سانتی گراد  گرم می‌کنیم. سینی فر را کاغذ روغنی انداخته و از خمیر به اندازه دلخواه گلوله‌هایی برداشته و بعد با مهر روی آن طرح می‌زنیم. روی شیرینی‌ها تخم خرفه یا سیاه دانه پاشیده و سینی را ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخل فر قرار می‌دهیم. به جای کره از روغن جامد هم می‌توان استفاده کرد. طرح زدن روی خمیر را سریع انجام دهید اگر صبر کنید بعد از چیدن خمیرها روی همه مهر بزنید شیرینی‌ها ترک می‌خورد. نوش جان

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن