بارداری و نوزاد

علت‌ برفک دهان در نوزادان + راه درمان

برفک دهان

برفک دهان در نوزادان عفونت شایعی است. این بیماری توسط نوعی قارچ به نام کاندیدا در نوزادان ایجاد می‌شود که خوشبختانه قابل درمان است. وجود قارچ در قسمت‌های مختلفی از بدن طبیعی است و معمولا هیچ علائمی در بدن ایجاد نمی‌کند. در صورتی که بیش از حد طبیعی در بدن وجود داشته باشد یا سیستم ایمنی قادر به مقابله با آن نباشد، ممکن است علائمی رخ دهد.

بیماری قارچی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی به دلیل استفاده از پوشک و سایر نقاط مرطوب مانند زیر چانه نوزادان ایجاد شود. همچنین ممکن است نوک سینه‌های مادران شیرده را نیز تحت تاثیر قرار دهد. نوزادان ممکن است از همان بدو تولد یا بلافاصله پس از آن علائم بیماری قارچی کاندیدا را داشته باشند. برفک در نوزادان اغلب در چند هفته یا چند ماه اول زندگی در دهان ظاهر می‌شود.

اگر نوک سینه‌های مادر شیرده دچار این نوع عفونت قارچی شود، ممکن است عفونت به نوزاد نیز انتقال پیدا کند. برفک دهان در نوزادان اغلب طی چند هفته یا چند ماه اول زندگی ایجاد می‌شود، با این حال که ممکن است در تغذیه نوزادان مشکل ایجاد کند؛ اما، به راحتی قابل درمان است.

علت برفک دهان در نوزادان چیست

معمولا مقدار کمی قارچ کاندیدا در دهان وجود دارد. این مقدار کم توسط سیستم ایمنی بدن قابل کنترل است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. زمانی که سیستم ایمنی ضعیف باشد، این عفونت قارچی می‌تواند رشد کند و منجر به زخم و ایجاد مشکلاتی دیگر در دهان و زبان شود.

از آنجایی که سیستم ایمنی نوزادان به‌طور کامل تکامل نیافته است ممکن است برفک دهان در نوزادان ایجاد شود. نوزادان مقاومت کمتری در برابر عفونت دارند. برفک دهان نیز می‌تواند پس از درمان با آنتی بیوتیک‌ها رخ دهد؛ برفک دهان نیز می‌تواند پس از درمان با آنتی بیوتیک‌ها رخ دهد؛ زیرا، آنتی بیوتیک‌ها سطح باکتری‌های سالم را در دهان را کاهش می‌دهد و این شرایط منجر به تکثیر قارچ‌ها خواهد شد.

درمان برفک دهان در نوزادان

برفک دهان در نوزادان چه علائمی دارد؟ علائم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود:

  • لکه‌های سفید روی سقف دهان، داخل لب و روی زبان وجود داشته دارد.
  • در زیر قسمت‌های سفید ممکن است بافت قرمزی وجود داشته باشد که به راحتی خونریزی می‌کند.
  • ممکن است قرمزی در اطراف لکه‌های سفید ایجاد شود.
  • ممکن است لکه‌های ایجاد شده همراه با درد باشد.
  • ممکن است گوشه‌های دهان ترک بخورد.
  • تکه‌های سفیدی  که شبیه شیر هستند؛ اما، نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد.
  • در صورت عدم درمان، وسعت علائم ایجاد شده افزایش پیدا می‌کند.

 

بسیاری از نوزادان به دلیل برفک دهان دچار مشکل نمی‌شوند. تنها ممکن است هنگام تغذیه احساس درد در دهان وجود داشته باشد.

برفک دهان در نوزادان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

زمانی که به پزشک فوق تخصص اطفال مراجعه می‌کنید، در مرحله ابتدایی معاینات را انجام می‌دهد و به دنبال نشانه‌هایی از برفک دهان می‌گردد. گاهی اوقات ممکن است نمونه‌ای از یک بافت عفونتی را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهد. اگر نتیجه بررسی، عفونت کاندیدا را نشان دهد، نمونه برای تایید تشخیص به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

baby getting mouth checked 169943320

درمان برفک دهان در نوزادان

در صورتی که عفونت قارچی کاندیدا تشخیص داده شود، درمان مناسبی برای نوزاد در نظر گرفته خواهد شد. برفک دهان در نوزادان اغلب طی ۲ هفته درمان می‌شوند و ممکن است به والدین توصیه شود که عفونت را بدون دارو دادن به نوزاد خود کنترل کنند.

گاهی اوقات پزشک قطره یا ژلی را تجویز می‌کند که باید داخل دهان پخش شود نه فقط اینکه روی زبان گذاشته شود. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند ممکن است نوک سینه مادر نیز به صورت همزمان نیاز به درمان داشته باشد تا از انتقال عفونت جلوگیری شود. از آنجایی که برفک دهان در نوزادان ممکن است بر تغذیه تاثیر داشته باشد، در صورت تداوم علائم باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن