دین و مذهب

آیات مشهور در قرآن کریم کدام اند؟ (۲۶ آیه مشهور قرآن)

قرآن‌کریم کلام خدا، معجزه و نشانه پیامبری حضرت محمد (ص) و آخرین کتاب آسمانی است. قرآن، فرقان، الکتاب و مُصحَف از مشهورترین نام‌های قرآن است و این کتاب آسمانی ۱۱۴ سوره و بیش از ۶۰۰۰ آیه دارد.تعدادی از «آیات مشهور قرآن» است.

تلاش کردیم آیاتی از قرآن که در زندگی روز‌مره از دیدگاه این کمترین بیشترین احتیاج به آن‌ها لمس می‌شود را گزینش کنیم.بر اساس تحقیق تیم دین و مذهب نظرفا، آیات متعدد قرآن کریم به مباحث مختلف اشاره می‌کنند، اما برخی ازآیات بسیار زیبا، آموزنده و امید بخش و پرکاربرد هستند.که برخى از آیات معروف و مشهور قرآن عبارتند از:

۱ – آیه وحدت

آیه وحدت: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» (آل عمران/ ۱۰۳) و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.

۲ – آیه اولی الامر

اطاعت از اولی الامر: «اطیعُوا اللَّهَ وَأَطیعُوا الرَّسولَ وَأُولِی الأَمرِ مِنکُم» (نساء/۵۹) خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را (نیز) اطاعت کنید.

۳ – آیه تطهیر

آیه تطهیر: «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» (احزاب/ ۳۳) خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.

۴ – آیه مربوط به حکومت مستضعفین

حکومت مستضعفین: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» (قصص/ ۵) ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.

۵ – آیه جاءالحق

جاءالحق: «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» (اسراء/ ۸۱) و بگو: حق آمد و باطل نابود شد، یقیناً باطل نابودشدنی است.

۶ – و ان یکاد

و ان یکاد: «وَإِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ… لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ» (قلم/ ۵۱) نزدیک است کافران هنگامی که آیات قرآن را می‌شنوند با چشم زخم خود تو را از بین ببرند و می‌گویند او دیوانه است.

۷ – آیه نفس مطمئنه

نفس مطمئنه: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی» (فجر/ ۲۷تا۳۰) تو ای روح آرام یافته، به سوی پروردگار بازگرد در حالی‌که هم تو از او خوشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم در ای و در بهشتم وارد شو.

۸ – آیه مربوط حساب در قیامت

حساب در قیامت: «فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره» پس هر کس هموزن ذره‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند و هر کس هموزن ذره‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند.

۹ – آیه الکرسی

در روایات آمده که آیه الکرسی عظیم‌ترین آیه در کتاب خداست. مردی عرض کرد: یا رسول الله! کدام آیه در کتاب خدا عظیم‌تر است فرمود: آیه الکرسی. نامیدن این آیه به آیه‌الکرسی از همان صدر اسلام مشهور بوده، حتی در زمان حیات رسول خدا صلی الله و حتی در زبان خود آن حضرت به این نام بیان می‌شد.

«اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» (بقره/ ۲۵۵تا۲۵۷)

هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده، که قائم به ذات خویش است و موجودات دیگر، قائم به او هستند، هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرا نمی‌گیرد. او لحظه‌ای از تدبیر جهان هستی، غافل نمی‌ماند. آنچه در آسمان‌ها و آنچه درزمین است، از آن اوست، کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟ (بنابراین، شفاعت‌کنندگان، برای آنها که شایسته شفاعتند، از مالکیت مطلقه او نمی‌کاهد). آنچه را در پیش روی آنها(بندگان) و پشت سرشان می‌داند(و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او یکسال است.) و کسی از علم او آگاه نمی‌شود، جز به مقداری که او بخواهد. (اوست که به همه چیز آگاه است و علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علم بی‌پایان و نامحدود اوست.) تخت (حکومت) او، آسمانها و زمین را در بر گرفته است و نگاهداری آن دو (آسمان و زمین) او را خسته نمی‌کند. بلندی مقام و عظمت، مخصوص اوست.

۱۰ – آیه الوصیه

آیه الوصیه: «کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ» (بقره/ ۱۸۰) دستور داده شده که چون یکی از شما را مرگ فرارسد.

۱۱ – آیه وام

آیه وام: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ» (بقره/ ۲۸۲) ای اهل ایمان چون به قرض و نسیه معامله کنید.

۱۲ – آیه التوجه

آیه توجه: «وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ» (بقره/ ۱۱۵) مشرق و مغرب جود و ملک خداست.

۱۳ – آیه روزه

آیه روزه: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ» (بقره/ ۱۸۳) ای اهل ایمان به شما هم روزه داشتن فرض کردید.

۱۴ – آیه کتمان

آیه کتمان: «إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَاه» (بقره/ ۱۵۹) آن گروه اهل کتاب، کتمان می‌نمایند آیاتی را که ما فرستادیم.

۱۵ – آیه نفی سبیل

آیه نفی سبیل: «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» (نساء/ ۱۴۱) و خداوند هیچگاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط باز نخواهد نمود.

۱۶ – آیه ولایت

آیه ولایت: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ» (مایده/ ۵۵) ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول خدا است.

۱۷ – آیه تصدیق

آیه تصدیق: «وَ مِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ» (توبه/ ۶۱) و بعضی (از منافقان) آنان هستند که دائم پیغمبر را می‌آزارند.

۱۸ – آیه نفر

آیه نفر: «ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً» (توبه/ ۱۲۲) نباید مومنان همگی بیرون رفته.

۱۹ – آیه سؤال

آیه سؤال: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» (نحل/ ۴۳) بروید از اهل ذکر اگر نمی‌دانید سوال کنید.

۲۰ – آیه عزت

آیه عزت: «وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً» (اسراء/ ۱۱۱) او بگو ستایش مخصوص اوست که هرگز فرزندی ندارد.

۲۱ – آیه نور

آیه نور: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ ۖ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ (نور/ ۳۵)»

خدا نور (وجودبخش) آسمانها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد و آن چراغ در میان شیشه‌ای که از تلألؤ آن گویی ستاره‌ای است درخشان، و روشن از درخت مبارک زیتون که (با آنکه) شرقی و غربی نیست (شرق و غرب جهان بدان فروزان است) و بی‌آنکه آتشی زیت آن را برافروزد خود به خود (جهانی را) روشنی بخشد، پرتو آن نور (حقیقت) بر روی نور (معرفت) قرار گرفته است. و خدا هر که را خواهد به نور خود (و اشراقات وحی خویش) هدایت کند و (این) مثلها را خدا برای مردم (هوشمند) می‌زند (که به راه معرفتش هدایت یابند) و خدا به همه امور داناست.

۲۲ – آیه مودت

آیه مودت: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ» بگو من از شما اجرت رسالت جزء این نخواهم که مودت و محبت مرا در حق خویشاوندان مظور دارید.

۲۳ – آیه نبا

آیه نبا: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ» ای مؤمنان هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد.

۲۴ – آیه نحوی

آیه نجوی: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ» ای اهل ایمان هر گاه بخواهید با رسول سخن سری بگوئید.

۲۵ – آیه البسمله

آیه البسمله: (آیه تسمیه) بسم الله الرحمن الرحیم.

۲۶ – آیه قصاص

آیه قصاص: «وَلَکُمۡ فِی ٱلۡقِصَاصِ حَیَوٰهٞ یَـٰٓأُوْلِی ٱلۡأَلۡبَٰبِ لَعَلَّکُمۡ تَتَّقُونَ» عاقبت حکم قصاص برای حفظ حیات شماست.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن