دین و مذهب

راوی حدیث کسا کیست؟

برچسب: راوی حدیث کسا کیست؟، دانلود حدیث کساء، حدیث کسا،‌ راوی حدیث کساء

آنچه در این مطلب می‌خوانید

این مطلب به موضوع “ راوی حدیث کسا کیست؟ “  می پردازد. آیا به دنبال اطلاعاتی درباره “  راوی حدیث کساء چه کسی است؟ “  هستی ؟ پس این مطلب را با دقت مطالعه کن و نظرت را در انتهای متن برای ما بنویس.

راوی حدیث کساء

حدیث کِساء حدیثی در فضیلت حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع)، فاطمه الزهرا(س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که به ۵  تن (آل عبا) مشهور شدند. حکایت حدیث کِسا در خانه ام سلمه، اتفاق افتاد. حضرت محمد (ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خانواده خودش را با پارچه‌ای پشمی یا به اصطلاح (کِساء) پوشاند. امامان شیعه به این حدیث برای ثبت فضیلت و بهتر بودن خود برای به دست گرفتن خلافت استناد کرده‌اند. نوشته ی حدیثی که در مفاتیح الجنان به نام حدیث کساء میخوانیم، در بعضی بخش‌ها، با حدیثی که در منابع کهن شیعه و سنی نقل شده متفاوت است.

واژه کساء

کساء در لغت زبان عربی به معنی آن است که لباسی که خود را با آن بپوشانند. کاربردهای دیگری نیز دارد زیرانداز و روانداز نیز استفاده می‌شود. این لغت در حدیث کساء نیز همین معنا را دارد.

شرح ماجرای حدیث کساء

گفته شده هیچ کدام از احادیث که درباره ماجرای کساء شنیده شده یا گفته می شود، آن را به ‌طور مشخص بیان نکردند و هر کدام فقط به قسمتی از آن اشاره کرده‌اند. آقای محمد محمدی ری‌ شهری، با بهره ‌گیری از روایات، تصویری از این واقعه بیان کرده است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

راوی حدیث کسا کیست؟

 واقعه کسا

احادیثی که درباره ی واقعه کساء به ما رسیده است هر کدام تنها به بخشی از این رویداد اشاره دارد. بنابراین برای ارائه تصویر تقریباً کامل از واقعه کسا، باید از کل این روایات، بهره ببریم و استفاده کنیم. با این تفاسیری که گفتیم سعی بر آن داریم که تصویری تقریباً کاملی از این رویداد خدمتتون ارائه کنیم:

روزی روزگاری، پیامبر اکرم ( صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ) به خانه همسر خود، ام‌سلمه رفت؛ در لحظه ورود به ایشان اصرار می‌کنند که به هیچ کس اجازه ورود ندهد. از طرفی، در آن روز، دخترش فاطمه س غذایی برای پدر آماده کرده و آن را در دیگ کوچکی گذاشته است، در طبقی نهاده به سوی خانه پدر روانه می‌شود.

ام‌سلمه نتوانست مانع ورود ایشان به منزل شود ایشان به حضور پیامبر(ص) می‌رسند. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از ایشان می‌خواهند که همسر و ۲ فرزندش را همراه بیاورد.

ایشان بدون وقفه به خانه باز می‌گردند و از همسر و ۲ فرزندشان می‌خواهد که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را اجابت کنند. طولی نمی‌کشد که ایشان همراه همسر و ۲ فرزند کوچکش به خانه پدر وارد می‌شوند. سفره پهن می‌شود با اینکه عادت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) این بود که بدون همسرش هیچ موقع غذا نمی‌خورد؛ اما آن روز استثنائاً از همسرش برای تناول غذا، دعوت به عمل نمی‌آورند.

اگر امروز ام‌سلمه بر این سفره بنشیند و کنار آنان غذا بخورد، فردا سخن خداوند درباره اهل‌بیت جور دیگری تفسیر خواهد شد. از این رو آنها خود بر سفره می‌نشینند. غذا تناول می‌شود جبرئیل ظاهر می شود و این آیه را برای آنان تلاوت میکند: ” …انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً ”

« بدرستی که خدا خواست که تنها شما اهل‌بیت را از آلودگیها پاک گرداند و کاملاً پاک و پاکیزه گردانید. »

آیا این مطلب را دوست داشتی؟ نظرت راجع به موضوع ” راوی حدیث کسا کیست؟ ” و یا هر سوالی درباره ی مطلب ” حدیث کساء ” را داشتید با ما همراه باشید و در انتهای سایت، در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.

به روزترین مطالب را در سایت نظرفا جستجو کنید. کافیست عبارت مد نظر خود را در قسمت جستجوی سایت نظرفا جستجو کنی و به روزترین آن‌ها را بخوانی.

راوی حدیث کساء، دانلود حدیث کساء،‌حدیث کسا

۴/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن