دین و مذهب

آیا حضرت عیسی(ع) زنده است؟

زنده بودن حضرت عیسی(ع)

تمام مسلمانان براساس آیات و روایات اعتقاد دارند که حضرت مسیح (ع) پیامبر اولوالعزم که خدا او را به آسمان برد، هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) به زمین باز می‌گردد و بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی، اجتماعی حضرت توسط ایشان انجام می‌شود و هنگام اقامه نماز در بیت المقدس به امام اقتدا می‌کنند. 

سوره نساء آیه ۱۵۷:

وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ ۚ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ یَقِینًا

و هم از این رو که گفتند: ما مسیح عیسی بن مریم رسول خدا را کشتیم، در صورتی که او را نه کشتند و نه به دار کشیدند بلکه امر بر آنها مشتبه شد؛ و همانا آنان که درباره او عقاید مختلف اظهار داشتند از روی شک و تردید سخنی گفتند و عالم به او نبودند جز آنکه از پی گمان خود می‌رفتند؛ و به طور یقین مسیح را نکشتند

همه مفسران مسلمان اعتقاد دارند که حضرت مسیح (ع) هرگز به شهادت نرسید ند بلکه خداوند او را به آسمان برد. هرچند یهود اعلام می‌کردند که یکی از افتخارات ما کشتن رسول خدا(ص)، حضرت عیسی(ع) است.

در ادامه خداوند در سوره ۱۵۸می‌فرماید:

بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا

بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد، و پیوسته خدا مقتدر و کارش از روی حکمت است.

این دو آیه خلاصه اعتقاد ما مسلمانان در مورد زنده بودن حضرت عیسی (ع) است.

elias313 75

بازگشت حضرت عیسی(ع) به دنیا در آخرالزمان

اما در مورد بازگشت ایشان به دنیا در آخرالزمان روایات فراوانی وجود دارد که در آیه ۱۵۹ سوره نساء و به عنوان تفسیر آیه از ائمه اطهار صادر شده است:

وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ ۖ وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیدًا

و هیچ کس از اهل کتاب نیست جز آنکه پیش از مرگ به وی (عیسی) ایمان خواهد آورد و در روز قیامت او بر آنان گواه خواهد بود.

امام باقر (ع) در تفسیر آیه فوق می‌فرماید:

حضرت مسیح (ع) قبل از قیامت از آسمان به دنیا فرود می‌آید پس هیچ یهودی و غیر یهودی نیست مگر آن‌که قبل از مرگش به او ایمان می‌آورد و در بازگشتش پشت سر حضرت مهدی (ع) نماز می‌خواند.

روایتی از طبرسی در مجمع البیان در تفسیر آیه ۴۶ آل عمران آمده:

وَیُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَکَهْلًا وَمِنَ الصَّالِحِینَ

 وحضرت عیسی(ع) سخن می‌گوید با مردم در گهواره و در پیری و او از رستگاران بود.

در این جا گفته شده: سخن گفتن حضرت مسیح (ع) در کودکی معروف است اما سخن گفتن ایشان در پیری و کهولت جای سوال دارد زیرا وقتی حضرت عیسی(ع) به آسمان رفت سی یا سی و سه ساله بود و سن پیری از وقتی شروع می‌شود که ریش هایش سفید باشد در حالی که حضرت مسیح (ع) به این سن نرسیدند.

طبرسی در ادامه می‌نویسند:

سخن گفتن در پیری حضرت مسیح (ع) بعد از پایین آمدن ایشان در آخر الزمان برای کشتن دجال است زیرا حضرت عیسی(ع) در سن و سه سالگی به آسمان برده شد و این قبل از سن کهولت و پیری است.

 در روایات اهل سنت هم فراوان روایات داریم که این حقیقت را تایید می‌کند.

به عنوان نمونه حذیفه از رسول خدا (ص) نقل می‌کند که ترجمه آن را خدمتتان عرض می‌کنم:

حضرت مهدی (ع) خبر دار می‌شوند که حضرت عیسی (ع) از آسمان نازل شده است او مانند کسی است که آب از موهایش می‌چکد پس مهدی (ع) می‌گوید: بفرمایید نماز برای مردم بخوانید و حضرت عیسی(ع) می‌گوید:نماز برای شما برپا شده است.  پس  عیسی(ع) پشت سر مردی از فرزندان من “مهدی (ع) ” نماز می‌خوانند.

نکته قابل توجه آن است که در اکثر روایات اهل سنت به موضوع اقتداء کردن حضرت عیسی بن مریم (ع) به امام زمان (ع) در روایات متعدد به وضوح آمده و به هیچ وجه قابل انکار نیست.

امام جعفر صادق (ع) می‌فرمایند:

روزی یک یهودی نزد رسول خدا(ص) رفتند و در مقابل حضرت ایستاد و به چشمان حضرت خیره شد. حضرت به یهودی گفت: چه حاجتی داری ؟   یهودی گفت: به من بگو شما برتر هستی یا موسی بن عمران(ع)، پیامبری که خدا با او هم صحبت شد و تورات و عصا بر او نازل شد و دریا را برای او شکافت و ابر را برای او سایبان قرار داد.

حضرت رسول (ص) فرمودند: بد است که انسان از خودش تعریف کند بعد حضرت دلایل برتری خود را بر تمامی پیامبران و از جمله حضرت موسی (ع) برای یهودی بیان کرد و در پایان فرموند ای یهودی بدان که اگر حضرت موسی پیامبر شما الان زنده بود و مرا درک می کرد و به من و به نبوتم ایمان نمی‌آورد ایمان و نبودش هیچ فایده ای برای او نداشت. ای یهودی بدان مهدی(ع) از نسل من است که هرگاه خروج کند، عیسی بن مریم (ع) برای یاری رساندن به او از آسمان نازل می‌شود و حضرت مهدی (ع) را برای نماز به جلو می‌‎فرستد و خودش در نماز به او اقتدا می‌کند.

امامان برتر هستند یا پیامبران؟

از همه این روایات که هم شیعه و هم سنی نقل کرده اند یک حقیقت آشکار می‌شودآن اثبات برتری ائمه اطهار است بر تمام پیامبران اولوالعزم و غیر اولوالعزم است. زیرا در بعضی از روایات گذشته حضرت عیسی (ع) می‌فرمودند:” شما اهل بیتی هستید که کسی بر شما تقدم و برتری ندارد”. 

این جمله حضرت عیسی (ع) اطلاق دارد که شامل همه انسانها، پیامبران و غیر پیامبران، و در میان پیامبران اولوالعزم و غیر اولوالعزم می‌شود. یعنی هیچ کس بر شما برتری ندارد.

یا در روایت دیگری می‌فرمودند: “ای مهدی نماز فقط و فقط برای شما برپا شده است.”

یعنی با حضور شما کسی حق خواندن نماز جماعت را به عنوان امام جماعت ندارد. این سخن در صورتی صحیح است که حضرت عیسی(ع) اعتقاد به برتری حضرت مهدی(ع) داشته باشد و الا باید می‌فرمودند: نماز هم برای شما و هم برای ما پیامبران (چه اولوالعزم و چه غیر اولوالعزم) برپا شده است.

اما نظر علمای اهل سنت

با تمام این تصریحات متاسفانه بعضی از علمای اهل سنت به دنبال پیدا کردن توجیهی برای این روایات می‌باشندو اینطور ادعا می‌کنند که حضرت عیسی (ع) فقط در یک نماز به حضرت مهدی (عج) اقتداء می‌کند و در نمازهای بعد حضرت عیسی بن مریم (ع)امام جماعت می‌شود. زیرا این احادیث دقیقا اعتقاد شیعه مبنی بر برتری ائمه علیهم السلام را بر تمامی پیامبران ثابت می‌کند.

این سخنان موجب تعجب آدمی می‌شود!!!چطور مهدی (ع)که با حضور حضرت مسیح(ع)حاکم و خلیفه است، امام جماعتش کس دیگری است و باید در بقیه نماز هایش به او اقتدا کند. 

 

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن