تاریخ و تمدن

دریاچه ارومیه خشک شد

دریاچه ارومیه خشک شد

این مطلب در بخش ” اطلاعات عمومی و ایران شناسی ” نوشته شده است  به موضوع “ دریاچه ارومیه خشک شد ” می پردازد. آیا به دنبال اطلاعاتی درباره “ خشک شدن دریاچه ارومیه“  هستی ؟ پس این مطلب را با دقت مطالعه کن و نظرت را در انتهای متن برای ما بنویس.

حتما در یکی دو هفته اخیر نام دریاچه ارومیه را بیش از قبل شنیده اید، اما دلیل آن چیست؟

سال هاست که دریاچه ارومیه با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند و به نظر می رسد که به آخرین روزهای عمر این دریاچه می رسیم.

در آخرین ماه تابستان سال ۱۴۰۱ یکی از پرتکرارترین جستجوهای گوگل، کلمات و جملاتی مثل دریاچه ارومیه قدیم و یا دریاچه ارومیه در حال حاضر و هینطور عکس دریاچه ارومیه خشک شده بود.

در ادامه دو تصویر از دریاچه ارومیه مربوط به سال های گذشته و دریاچه ارومیه در تابستان سال ۱۴۰۱ را مشاهده می کنید.

دریاچه ارومیه

اگر چه تلاش های زیادی در طول سالیان گذشته برای نجات دریاچه ارومیه شده است اما به نظر می رسد این تلاش ها یا کافی نبوده ویا واقعا به پایان عمر دریاچه ارومیه نزدیک می شویم.

با اخباری مبنی بر خشک شدن بیش از ۹۵ درصد دریاچه ارومیه به نظر می رسد دیگر نتوان نام آن را دریاچه گذاشت و حالا باید از آن به حوض آب یا استخر یاد کرد.

62289

در چندسال گذشته با حضور هر رییس جمهوری از آقای احمدی نژاد تا آقای روحانی در استان آذربایجان غربی و شرقی همیشه وعده وعید هایی برای نجات دریاچه ارومیه داده شد اما یا عملی نشد یا توان مقابله با سرعت خشک شدن دریاچه را نداشت.

این اتفاق در سال ۹۷ هم رخ داد و آب دریاچه تا حد زیادی خشک شد اما با بارش های الهی و لطف خدا در سال ۹۸ شاهد دریاچه ای پر آب بودیم به طوری که مساحت دریاچه نسبت به سال قبل آن دوبرابر شد اما باز هم آب دریاچه کاهش یافت و این روند کاهش تا امسال ادامه داشت و نتیجه آن شد خشکی ۹۵ درصدی دریاچه ارومیه.

دریاچه ای که خیلی ها با آن خاطره دارند. یکی از بحث های مطرح در مورد این دریاچه حضور سه دریاچه کوچک دیگر در نزدیکی آن در کشورهای همسایه است. که در طی سالیان متمادی مشکلی در بحث خشکی نداشته اند.

به نظر شما آیا با شروع بارش های پاییزی و زمستان امسال شاهد جان گرفتن مجدد دریاچه ارومیه خواهیم بود؟

آیا به پایان عمر این دریاچه رسیده ایم و در سال های آینده این دریاچه از نقشه ایران حذف خواهد شد؟

نظرات خود را درمورد این دریاچه با ما درمیان بگذارید.

آیا مطلب را دوست داشتی؟ مطلب در بخش ” اطلاعات عمومی و ایران شناسی ” نوشته شده است نظرتان راجع به موضوع ” دریاچه ارومیه خشک شد ” و یا هر سوالی درباره‌ی مطلب نظرفا را داشتید با ما در میان بگذارید و در انتهای سایت، در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.

به روزترین مطالب را در سایت نظرفا جستجو کنید. کافیست عبارت مد نظر خود را در قسمت جستجوی سایت نظرفا جستجو کنی و به روزترین آن‌ها را بخوانی.

۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن