بارداری و نوزاد

رحم اجاره‌ای چیست؟ + شرایط و مراحل دریافت

شرایط و مراحل دریافت رحم اجاره‌ای چیست؟

امروزه دیگر مشکلی به نام ناباروری وجود ندارد. و با پیشرفت‌های چشم‌گیرعلمی، خانواده‌ای نیست که به دلیل ناتوانی‌های جنسی از وجود فرزند محروم بماند. اهداء تخمک، اهداء جنین، رحم اجاره‌ای یا جایگزین همه و همه روش‌های دنیای علم امروز است که به یاری زوج‌هایی آمده است که به هر دلیل  به طور طبیعی قادر به بچه‌دار شدن نیستند. 

البته استفاده از این روش‌ها نیز مراحل و شرایط خاص خود را داراست که در این فرصت به بررسی یک نمونه از روش‌های یاد شده یعنی رحم اجاره‌ای و شرایط دریافت و اعطای آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

زوج‌ها تحت چه شرایطی قادر به استفاده از رحم اجاره‌ای هستند؟

قطعا پس از بررسی‌های پزشکی، به زوج نابارور توصیه می‌شود که برای بچه دار شدن از چه روشی می‌توانند استفاده کنند، اما حقیقتا زوجی نیازمند واقعی دریافت رحم جایگزین (اجاره‌ای) است که :

  • به هر دلیل فاقد رحم باشد یا سقط های مکرر بدون علت داشته باشد.
  • خانمی چسبندگی شدید رحمی که مانع بارداری شود، داشته باشد.
  • زن بیماری‌هایی داشته باشد که هنگام بارداری جان مادر به مخاطره بیفتد، مانند: شریان ریوی یا عارضه پیشرفته قلبی، کبدی داشته باشد.
  • یا بیماری‌هایی که در اثر سرطان و بسیاری از علل دیگر ایجاد شده باشد.
  • بنابراین بدون علت و صرف این‌که مادری خود علاقه‌ای به فرزندآوری نداشته باشد، استفاده از این روش‌ باروری امکان‌پذیر نیست .

cost of surrogacy in hyderabad

آیا مراحل درمانی خاصی برای اهدا نیاز است؟

بله. قبل از هر اقدامی باید صلاحیت اخلاقی فرد مورد نظر و همسر وی تایید شود. ضمن این‌که اغلب خانمی برای اهداء انتخاب می‌شود که شوهردار باشد و با شوهرش، همسر قانونی و رسمی یکدیگر باشند و در موارد بسیار نادر به دلیل تبعات اجتماعی آن، برای دریافت رحم اجاره‌ای از خانمی که به هر دلیل مجرد است، استفاده می‌شود.

پس از این‌که آزمایشات مربوط به بیماری‌های مقاربتی، ایدز و هپاتیت انجام شد، بررسی‌های کروموزومی و ژنتیکی و بعد از آن معاینه و سونوگرافی، عکس از رحم و به طور کلی تمامی اقدامات موشکافانه برای تایید سلامتی فردی که قرار است رحمش اجاره گرفته شود، مرحله به مرحله انجام می شود.

بعد از آن باید مفاد فرم قرارداد رحم جایگزین، مبنی براین‌که پس از زایمان، فرد هیچ حقی نسبت به نوزاد ندارد یا چنانچه نوزاد نقصی با علت محیطی داشت پدر و مادر حقیقی نمی‌توانند از تحویل آن خودداری کنند و موضوعاتی از این دست، توسط وکیل و کارشناس مربوطه به طور دقیق  قرائت و به امضاء طرفین برسد، و در مجموع نوبت به مرحله آماده‌سازی رحم با خوراندن دارو به فردی می‌شود که قرار است جنین را نگه‌داری کند.

از آن طرف به مادری که توانایی بارداری ندارد نیز برای تقویت و رشد تخمک‌ها دارو تجویز می‌شود. نمونه اسپرم مرد شستشو و پس از جدا‌سازی اسپرم‌های سالم، طی مراحلی با تخمک لقاح داده می‌شود. و بعد از آماده‌سازی به رحم منتخب شده، انتقال می‌یابد. 

البته این احتمال هم وجود دارد که حاملگی انجام نشود.

چند درصد احتمال ایجاد نقص در نوزادانی که با رحم اجاره‌ای متولد می‌شوند، وجود دارد؟

البته تست‌های غربال‌گری ژنتیکی که امروزه انجام می‌شود، شانس تولد چنین نوزادانی را بسیار کاهش می‌دهد، اما چنانچه قبل از هفته ۱۷-۱۶  برای مادر خطر داشته باشد، با مجوز رسمی از پزشکی قانونی سقط انجام می‌شود چون در صورتی که برای مادر خطر نداشته باشد ( حتی اگر بچه‌ای با سندرم داون باشد) نباید سقط شود.

سقطِ جنینْ انداختن جنین از رَحِم قبل از کامل شدن یا قبل از هفته بیستم حاملگی است. سقط جنین گاهی با تشخیص و دستور پزشک بوده و آن در جایی است که ادامه بارداری برای سلامتی مادر خطرناک باشد و گاهی بدون سبب و از روی عمد اتفاق می‌افتد که این مورد از طرف برخی مکاتب اخلاقی، حقوقی و فقه اسلامی ناپسند و جرم و گناه شمرده شده است.

اما به هر ترتیب گاهی ممکن است جنین در اثر عوامل محیطی دچار ناهنجاری‌هایی شود که این احتمالات در قرارداد ذکر شده، و والدین اصلی نوزاد حق صرف‌نظر از وی را ندارند .

گفته می شود داروهایی که ضمن بارداری باید مصرف شوند، برای جنین عوارضی به همراه دارد. این گفته تا چه حد صحت دارد؟

بله. اما از طرفی مصرف دارو برای فردی که رحمش جایگزین می‌شود، ضروریست. با این هدف که رحم تحت کنترل تیم پزشکی قرار گیرد زیرا نمی‌توان از تخمدان خود فرد (رحم دهنده) استفاده شود و با غیر فعال کردن تخمدان احتمال سقط کاهش می‌یابد.

اما عوارضی که ممکن است در اثر مصرف این داروها بر جنین ظاهر شود:

لب شکری، نقص‌عضو یا ناهنجاری‌های مخفی است، که البته احتمال آن بسیار اندک است.

mom with baby on bed

تغذیه کودک پس از تولد چگونه است؟

از آنجا که پس از تولد سریعا کودک از مادر خوانده جدا می‌شود، مادر اصلی با مصرف دارو توانایی شیردهی پیدا کرده و کودک با شیر مادر اصلی تغذیه می‌شود. بنابراین لزوما همه بچه‌های رحم اجاره‌ای شیرخشکی نیستند.

۴/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن