فرهنگ و هنر

معرفی معروف‌ترین نویسندگان جهان

نویسندگان معروف جهان

نویسندگان معروف جهان کیستند؟ چرا معروف شدند؟ بی شک نبوغ و استعداد خاصی در نویسندگی داشته اند که توانسته‌اند آثاری خلق کنند که با این‌که قرن‌ها می‌گذرد بازهم تازگی و جذابیت در خواندن دارند و به قولی نمی‌توان مثل چنین آثاری دوباره خلق کرد.  آثاری خلق کردند که از حماسه‌های افسانه‌ای تا مکاتب فلسفی تاثیری همیشگی و پایدار بر مردم و فرهنگ‌های سراسر جهان بر جای گذاشته است. اکثر ماها ممکن است با نام چند تن از نویسندگان معروف آشنا باشیم مثلا ویکتور هوگو اما آیا آثار آن را هم می شناسیم؟ در این مطلب قصد داریم شما را با  چند نمونه از نویسندگان معروف جهان آشنا کنیم بی شک نمی‎‌‎توانیم نام و آثار همه آن‌ها را در این مطلب بگنجانیم بنابراین به ذکر چند مورد بسنده می‌کنیم. با ما همراه باشید.

dickens 1 2794642k

چارلز دیکنز

چارلز دیکنز نویسنده انگلیسی و برجسته ترین رمان نویس و یک فعال اجتماعی در دوران ویکتوریا بوده است. از مهم‌ترین آثارش می‌توان به دیوید کاپرفیلد، آرزوهای بزرگ، الیور تویست و داستان دو شهر اشاره کرد. چارلز دیکنز در۷ فوریه ۱۸۱۲، در پورتسموث کشور انگلستان متولد شد. و ۱۰ فرزند داشت. رمانهای چارلز دیکنز با وجود دارا بودن تمامی ویژگی‌های یک رمان موفق، به تفسیر و نقد جامعه نیز پرداخته است. مانند رمان الیور تویست که مسئله فقر را به وضوح در ضمن رمان به تصویر کشیده است. چارلز دیکنز یک منتقد خشمگین نسبت به مسائلی همچون فقر و طبقه بندی های جامعه مربوط به زمان سلطنت (ملکه ویکتوریا) بود. چارلز دیکنز در ۹ ژوئن ۱۸۷۰، بر اثر سکته قلبی درگذشت. بنابر وصیت خود او، مراسم تدفینی کم خرج و بسیار معمولی برایش برگزار کردند.

رمان های برجسته چارلز دیکنز :

الیور تویست، بارنابی روج، سرود کریسمس، آقای پیکویک، مارتین چوزلویت، دامبی و پسر، دیوید کاپرفیلد، نیکلاس نیکلبی، دوران مشقت، عبور ممنوع ( به همراه ویلکی کالینز)، دوریت کوچک، دکان کهنه شگفت، خانه غمزده، داستان دو شهر، دوست مشترکمان، اسرار ادوین درود، آرزوهای بزرگ.

Goethe

گوته

یوهان ولفگانگ فون گوته در ۲۸ اوت سال ۱۷۴۹ در شهر فرانکفورت آلمان دیده به جهان گشود. پدر مادری سرشناس و ثروتمند داشت. دارای مدرک دکترای حقوق بود. هنگام حضور گوته در استراسبورگ، روشنفکر و ادیب مشهور، یوهان گوتفرید فون هردر برای عمل چشم به این شهر آمد. این فرد تاثیر فراوانی بر روی یوهان جوان گذاشت و به ذهنیت او درباره زبان و ادبیات شکل داد.

او کتاب رنج‌های ورتر جوان را در سال ۱۷۷۴ نوشته است. در این داستان، ورتر به خاطر تحمل درد‌ها و رنج‌هایش به زندگی خود پایان می‌دهد. مسئله پایان خودخواسته زندگی در حال حاضر نیز یکی از چالش‌برانگیز‌ترین بحث‌ها به شمار می‌آید. با وجود استقبال بی‌نظیر از این کتاب، بسیاری از رهبران مذهبی نسبت به آن موضع گرفتند. علاوه بر این، او در این دوره نمایش‌نامه‌های متعددی را به چاپ رساند که از آن‌ها استقبال زیادی شد که به عنوان نمونه می‌توان به کلاویگو و استلا اشاره کرد. اگمونت و نغمه‌های رومی از دیگر آثار گوته هستند که اواخر دهه پایانی قرن هجدهم نوشته شده‌اند.

گوته علاقه شدیدی به فرهنگ‌های شرقی و دین اسلام داشته و علاقمند به یادگیری زبان فارسی و عربی بوده است. او از اشعار حافظ برای خلق آثار ادبی خود الهام می‌گرفت و به جهان‌بینی‌اش علاقه بسیاری داشت به همین دلیل او در سال ۱۸۱۹ کتابی به نام دیوان غربی- شرقی را نوشت که در آن ضمن بازتاب افکار و آراء حافظ، نگاه منتقدانه خود نویسنده را به همراه دارد.

چند سال پیش، تعداد قابل توجهی از نوشته‌های عربی نظیر علی ولی الله، بسم الله الرحمن الرحیم و برخی از آیات سوره‌های قرآن در یادداشت‌های گوته پیدا شد که موید ادعای علاقه این شاعر به زبان و رسم الخط عربی بود. وهان ۸۱ ساله با شنیدن خبر شوکه کننده درگذشت پسرش، حال نامساعدی پیدا کرد و در ۲۲ مارس سال ۱۸۳۲ در سن ۸۲ سالگی در شهر وایمار درگذشت و به آرامش رسید.

آثار گوته:

اگمونت، نغمه‌های رومی، فاوست، پنج اثر: دو نمایش‌نامه، یک دیالوگ جمعی، دو افسانه، خویشاوندی‌های اختیاری، سفرنامه ایتالیا، دیوان شرقی غربی، ورتر یا رنج‌های ورتر جوان، ایفی ژنی، تئوری رنگ‌ها و تغییر حال گیاهان، هرمان و دوروته‌آ، تفنن و سرگرمی‌های مهاجران آلمانی.

anton chekhov

آنتوان چخوف

آنتوان پاولویچ چخوف، در سال ۱۸۶۰، در شهر تاریخی و بندریِ (تاگانروگ) در جنوب روسیه به دنیا آمد. یک نویسنده ماهر و چیره دست، حرفه‌ای، نمایشنامه نویس و داستان نویس تاریخ ادبیات جهان است.  آنتوان چخوف را بنیانگذار داستان مدرن کوتاه و (پدر داستان کوتاه مدرن) می‌دانند.

داستان‌های آنتوان چخوف، نویسنده صاحب سبک روسی، داستان‌های کوتاهِ مدرنِ رئالیستی هستند. این نویسنده کلاسیک، زیست روسی زمانه خود را نه با زبانی عاری از پیچیدگی‌های ادبی که با زبانی ساده اما غنی روایت کرده است. داستان زندگی آدم‌های بی‌نام و عادی جامعه. به درستی او را نماینده برجسته رئالیسم روسی، در اواخر قرن نوزدهم می‌دانند.

زبان او زبانی است دوپهلو، کنایه و گزنده و در برخی آثارش کوبنده و پرشور که سایه طنز بر آن شاید کمی پررنگ و کم‌رنگ شود اما محو نمی‌شود. وی در چهل و چهار سالگی، در سال ۱۹۰۴، درگذشت.

آثار چخوف

  • داستان‌های کوتاه: از دفترچه خاطرات یک دوشیزه، بوقلمون صفت، بانو با سگ ملوس، نشان شیروخورشید، همسر، داستان زندگی من
  • داستان‌های بلند شامل: دکتر بی مریض، داستان ملال‌انگیز، دوئل
  • نمایشنامه‌ها:  بی پدری، ایوانف، خرس، عروسی، مرغ دریایی، سه خواهر باغ آلبالو، دایی وانیا، در جاده بزرگ.

Dostoevsky

داستایوفسکی

فئودور داستایوفسکی، با نام کامل فئودور میخائیلوویچ داستایوفسکی، در سال ۱۸۲۱ به دنیا آمد. نویسنده‌ی اهل روسیه و یکی از تاثیرگذارترین رمان‌نویسان جهان است که در طول زندگی‌اش در زادگاه خود بسیار مشهور بود و اکنون نیز در جهان کمتر کسی او را نمی‌شناسد. بسیاری او را بزرگترین نویسنده روان‌شناختی جهان به حساب می‌آورند.

یکی از جذابیت ها و ویژگی های آثار فیودور داستایوفسکی روایت به شیوه چند صدایی است که داستان ها صرفا از دید یک نفر روایت نمی‌شود، بلکه چند نفر به طور همزمان به روایت آنچه که روی می‌دهد می‌پردازند و هر کس از نقطه نظر و دیدگاه خود آن‌چه را می‌بیند و حس می‌کند را بیان می‌کند.

او از ابتدای کودکی به ادبیات و داستان علاقه فراوانی داشت از همان سن از طریق قصه‌ها و افسانه‌هایی در مورد سرزمین جن‌ها و پریان به ادبیات علاقه مند شد و بعدها آثار نویسندگان روس و دیگر نویسندگان و ادیبان خارجی را مطالعه کرد و این مطالعات بر علاقه و کشش او بر ادبیات داستانی افزود.

او زندگی پر فراز و نشیبی داشت و اگر چه ناملایمات زندگی اش کم نبودند و در دوره هایی او را منزوی کردند یا به سختی کشاندند، با این همه می‌توان از او به عنوان یک نویسنده جاویدان نام برد. داستایِوفسکی سرانجام در اوایل فوریهٔ سال ۱۸۸۱ در اثر خون‌ریزی ریه درگذشت.

آثار داستایوفسکی:

بیچارگان، همزاد، خانم صاحبخانه، نیه توچکا، رویای عمو، روستای استپانچیکو، آزردگان، خاطرات خانه اموات، یادداشت‌های زیر زمینی، جنایات و مکافات، قمارباز، ابله، همیشه شوهر، جن زدگان، جوان خام، برادران کارامازوف، آقای پروخارچین، درد شرافتمند، درخت کریسمس و ازدواج، کروکدیل، ماری دهقان، دلاور خردسال و بسیاری دیگر که مجال گفتن نیست و در این مطلب به همین‌ها بسنده می‌کنیم.

Jules Verne

ژول ورن

ژول ورن با نام کامل ژول گابریل ورن، ۸ فوریه ۱۸۲۸ در نانت فرانسه به دنیا آمد. شاعر، نویسنده و نمایشنامه نویس است. یکی از همین داستان نویس‌هایی است که تخیل خیلی از ماها را به چالش کشیده است. ما با اون از مرکز زمین با بالن به دور دنیا و از آن‌جا به ماه سفر کردیم. ژول با نگاهی روشن بینانه می‌نوسد. او که نویسنده‌ی داستان‌های علمی تخیلی است، در هشتاد و هفت سال زندگی‌اش، نزدیک به هشتاد داستان بلند و کوتاه و مقاله‌های پژوهشی مانند تاریخ مصر و فرانسه و مستعمره‌هایش نوشته است. علاوه بر این‌ها پانزده نمایشنامه نوشت که بر روی صحنه رفت. با تمام این‌ها شهرت ژول ورن با سه داستان پنج هفته در بالن، سفر به مرکز زمین و از ماه به زمین آغاز شد.

آگاتا کریستی اولین نویسنده‌ای است که آثارش به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. دومین نفر در تاریخ ژول ورن است و بعد از آن نیز شکسپیر بزرگ. این سه تن آثارشان در دنیا بیشترین ترجمه و چاپ را داشته‌اند. او در مقام دومین نویسنده‌ای است که کتاب‌هایشان از سال ۱۹۷۹ تاکنون، بیش‌ترین ترجمه را به زبان‌های گوناگون جهان داشته‌اند.  ژول ورن در ۲۴ مارس ۱۹۰۵، درحالی‌که از بیماری دیابت رنج می‌برد، در خانه‌اش درگذشت. پسرش، میشل ورن، پس از مرگ ژول بر انتشار رمان‌های حمله به دریا و فانوس دریایی در پایان جهان نظارت داشت.

آثار ژول ورن

کتاب پنج هفته در بالن، کتاب ماجراهای کاپیتان هاتراس، کتاب از زمین تا کره ماه، کتاب شهر شناور، کتاب دور دنیا در هشتاد روز، کتاب سفر به مرکز زمین، کتاب ماجراهای آفریقا، کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا، کتاب در مدار ماه، کتاب فرزندان ناخدا گرانت، کتاب سوداگران پوست، کتاب جزیرۀ اسرارآمیز، کتاب صاحب جهان، کتاب میشل استروگف، کتاب نجات‌یافتگان کشتی شانسلور، کتاب خانه متحرک، کتاب اسرار معدن زغال‌سنگ، کتاب هکتور سرو آداک، کتاب کاپیتان ۱۵ ساله، کتاب پانصد میلیون ثروت، کتاب هشت‌صد فرسنگ در آمازون، کتاب دیوار چین، کتاب خرید قطب شمال، کتاب جزیره شناور.

Victor Hugo

ویکتور هوگو

ویکتور هوگو، با نام کامل ویکتور ماری هوگو، نویسنده و شاعر مشهور فرانسوی است .ویکتور هوگو ۲۶ فوریه ۱۸۰۲ در فرانسه به دنیا آمد. با آثار ارزشمندی مانند بینوایان و گوژپشت نتردام شناخته می‌شود.که در ایران و جهان بسیار شناخته شده‌اند.

کتاب بینوایان یک رمان تاریخی فرانسوی است که در سال ۱۸۶۲ منتشر شد و از بزرگ‌ترین آثار قرن نوزدهم به شمار می‌آید. این رمان هرچند داستان زندگی ژان والژان، کوزت و ماریوس را بیان می‌کند، اما در مبارزه با بی‌عدالتی نوشته شده است، از فقر و فلاکت مردم سخن می‌گوید و فساد ریشه‌دار حکومتی را نیز نقد می‌کند. در این داستان، شخصیت‌های زیادی وارد می‌شوند و زندگی آن‌ها در داستان با شورش پاریس در ژوئن ۱۸۱۵ آغاز می‌شود و تا سال ۱۸۳۲، زمانی که این شورش‌ها به نتیجه رسید، ادامه پیدا می‌کند.

گوژپشت نتردام  نوشتن این اثر باعث هرچه بیشتر شناخته شدن کلیسای نوتردام شد.

هوگو در ۲۲ مه ۱۸۸۵ پس از یک دوره بیماری در هشتاد و سه سالگی در پاریس درگذشت. مرگ وی، سوگ ملی شد و بیش از دو میلیون نفر در مراسم خاک‌سپاری او شرکت کردند.

آثار ویکتور هوگو

کتاب بینوایان، کتاب گوژپشت نتردام، کتاب آخرین روزهای یک محکوم، کتاب مردی که می‌خندد، کتاب کارگران، کتاب کارگران دریا، کتاب کلود ولگرد، کتاب کلود ولگرد، کتاب ریبلاس، کتاب ارنانی، کتاب برگ‌های خزان، کتاب روح انسان، کتاب نغمات شفق، کتاب کارگران دریا علاوه بر این‌ها دارای کتاب‌های شعر نیز بود از جمله: شرقی‌ها، هنر پدربزرگ بودن، قصاید و دیگر اشعار.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن