دین و مذهب

چرا حجاب اجباری است؟ حجاب در لغات به چه معناست؟

حجاب در لغت به چه معناست؟

حجاب در لغت به معنای مانع، چیزی که بین دو چیز جدایی افکنَد، پوشاندن و پوشش (سِتر) است. امروزه واژه حجاب در زبان عامه مردم و متون فقهی، به معنای پوشش شرعی زنان به کار می‌رود.

واژه حجاب، هفت بار در قرآن کریم به معنای مانع و حائل به کار رفته است. در آیه ۵۳ سوره احزاب که آیه ی  حجاب خوانده می‌شود، به مردان دستور داده شده با همسران پیامبر از پشت پرده (مِنْ وَراءِ حجابٍ) سخن بگویند. در متون فقهی و حدیثی، برای اشاره به معنای پوشش و پوشاندن، به جای حجاب از واژه ستر استفاده می‌شده است.

حجاب، بیش از آن‌که جنبه فردی داشته باشد، رفتاری اجتماعی است، یعنی انسان عاقل مکلف، در جمع و هنگام مواجهه با دیگران، از حیث پوشش، الزامات و محدودیت‌هایی را می‌پذیرد که میزان آن در فرهنگ‌ها و ادیان و جوامع، متفاوت است. در باور دین‌داران، علی‌ الاصول، الزامات و محدودیت‌ها و هنجارهای حضور در اجتماع را دین تعیین می‌کند.

f4444d32 3762 4c25 bcec cb7b204118b8

مگر قرآن نمی‌گوید لا اکراه فی الدین؟ پس علت حجاب اجباری چیست؟

در اروپای زمان قرون وسطی، کلیساها با تحت فشار گذاشتن مردم و حتی شکنجه‌ی آن‌ها عقایدشان را مورد بازخواست قرار می‌دادند و اگر مخالف نظر آن‌ها بود به مجازات سخت محکوم می‌شدند. لا اکراه فی الدین یعنی قرار نیست بزور باور کسی را تغییر داد. کسی را مجبور به یک عقیده خاص کرد.

روزه گرفتن و نگرفتن شما، رفتار در خلوت و محیط فردی شما، جزء عقیده‌ی شخصی خود شماست و هیچ اجباری در آن نیست. اینکه دکوراسیون منزل شما به چه شکلی است کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. ولی جنبه‌ی بیرونی منزل شما بعد اجتماعی دارد.

ممکن است ارتفاع آن، یا مشرف بودن آن، یا نوع معماری بیرون آن مزاحم دیگر همسایه‌ها باشد. یا با قوانین معماری شهر همخوانی نداشته باشد. خیلی از شهرهای اروپایی برای معماری بیرون ساختمان شما قوانین دقیقی وضع می‌کنند. از نظر شکل و فرم هم نمی‌توانید هر طور دوست داشتید خانه‌تان را بسازید و باید از قوانین دقیق آن شهر تبعیت کنید.

زندگی ما هم همین گونه است دو بعد داخلی و بیرونی دارد. در محیط و ابعاد فردی و در عقاید شخصی، هیچ اجبار و اکراهی نیست و آن‌طور که دوست دارید عمل کنید و مسئولیت آن برعهده‌ی خود شماست. ولی حجاب و پوشش در جامعه، بعد بیرونی و اجتماعی دارد و بر دیگر افراد جامعه تاثیر گذار است.

مثلا جوان و نوجوانی که امکان ازدواج برایش مقدور نیست یا حتی مرد متاهلی که همسرش طراوت روزهای جوانی‌اش را از دست داده، تحت تاثیر و تحریک پوشش شما قرار می‌گیرد و آرامش زندگی خیلی از افراد به همین سادگی از بین می‌رود.

بنابر همین قاعده، دین قوانینی را وضع کرده تا زیست مردم بدون تحریک و رقابت جنسی و با آرامش باشد و بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌کند پوشش و رفتارشان طوری باشد تا احساسات جنسی عموم جامعه تحریک نشود و آرامش و آزادی فکری محیط عمومی حفظ شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن