فرهنگ و هنراطلاعات عمومی

بعد از مظفرالدین شاه چه کسی شاه شد؟

بعد از مظفرالدین شاه چه کسی شاه شد؟

برچسب ها: پادشاهان قاجار, اسامی پادشاهان قاجار

این مطلب به موضوع “بعد از مظفرالدین شاه چه کسی شاه شد؟ ” در دسته بندی “فرهنگ و تاریخ” می پردازد. آیا به دنبال اطلاعاتی درباره مطلب زیر هستید؟ پس این مطلب را با دقت مطالعه و نظرت خود را در انتهای متن برای ما بنویسید.

شاید برای شما هم سوالات بالا پیش آمده باشد،‌ مطلب ” بعد از مظفرالدین شاه چه کسی شاه شد؟ ” در دسته بندی فرهنگ و تاریخ و اطلاعات عمومی نوشته شده است. در ادامه مطلب به سوالات بالا پاسخ می‌دهیم. پیش از هرچیز بهتراست نگایه داشته باشیم به همه ی شاهان قاجار و بعد از آن به مظفرالدین و جانشین او بپردازیم. باید بدانید که از سال ۱۱۷۵ هجری شمسی تا سال ۱۳۰۴ هجری شمسی و در مدت این ۱۲۹ سال، هفت پادشاه قاجاری بر ایران حکومت کردند. که متاسفانه به نظر بنده این دوره بدترین دوره پادشاهی در ایران بوده است.

مظفرالدین شاه

حتما می دانید که اولی شاه قاجاری ایران آغامحمدخان بود که در سال ۱۱۷۵ هجری شمسی با خیانت هایی که به پادشاهیه زندیه شد توانست قدرت را در دست گرفته و تاج گذاری کند. اگر مطالب کتاب های تاریخ دوره راهنمایی را به یاد داشته باشید، می دانید که او فرزندی نداشت و به همین دلیل بعد از او حکومت به برادرزاده‌اش فتحعلی‌شاه سپرده شد. پس از فتحعلی‌شاه به پادشاهی رسید و ۳۷ سال بر ایران حکومت کرد. پس از او محمد شاه قاجار به سلطنت رسید و اون نیز ۱۷ سال بر ایران حکومت کرد.

چهارمین شاه قاجاری ناصرالدین شاه بود که نزدیک به نیم قرن و به طور دقیق تر ۴۸ سال بر ایران حکومت کرد.

بعد از او نوبت به مظفرالدین شاه رسید، پادشاهی که فقط ده سال بر ایران حکومت کرد. و از مهمترین اتفاقات دوران حکومت ده ساله ی او می توان به صدور فرمان مشروطیت و تدوین قانون اساسی مشروطه  اشاره کرد.

بعد از مظفرالدین شاه،‌محمد علی شاه، پادشاه شد. او ششمین شاه از دودمان قاجار بود. در ۱۲ دی سال ۱۲۸۵ خورشیدی به سلطنت رسید و تا زمان ۲۵ تیر ماه،‌ سال ۱۲۸۸ که مجبور به کناره گیری شد، حکومت کرد. محمد علی شاه مجلس شورای ملی را به توپ بست و آزادی خواهان را کشت.

بعد از حمله به مجلس دوره موسوم استبداد صغیر شروع شد. او بعد از فتح تهران به واسطه ی مشروطه خواهان به رهبری سردار اسعد بختیاری به سفارت روسیه در تهران پناهنده گردید و پس از این که فشارهای داخلی و بیرونی مجبور به ترک ایران گردید. مشروطه خواهان بعد از کودک کوچکش، احمدشاه را به سلطنت پذیرفت. محمدعلی شاه به دولت روسیه وابستگی بیش از اندازه ای داشت. در دوره سلطنت او سوء قصدی علیه او شد که بی سرانجام ماند. محمدعلی‌شاه در سال (۱۳۰۴شمسی) در ایتالیا فوت کرد و او را در کربلا خاک کردند.

بعد از مظفرالدین شاه چه کسی شاه شد

کودکی و ولیعهدی

محمدعلی‌شاه در اوایل تابستان سال ۱۲۵۱ در تبریز به دنیا آمد. پدرش مظفرالدین شاه و مادرش تاج‌الملوک بود و پس از تولد محمدعلی میرزا لقب وی ام‌ الخاقان بود.

بعد از ترور ناصرالدین شاه و تاج‌گذاری مظفر، و حتی آذربایجان شد. در همین میان، عثمانی میرزا آقاخان کرمانی و تعدادی دیگر از یاران سید جمال‌الدین اسدآبادی را به جرم مشارکت در قتل ناصرالدین شاه به ایران سپرد. محمدعلی میرزا آنان را گردن زد و پوست آن ها را برای پدرش به تهران فرستاد.

بعد از مظفرالدین شاه چه کسی شاه شد

او قبل از رسیدن به پادشاهی به خاطر ترس از احتمال نزدیکی مشروطه‌خواهان به عمویش ظل‌السلطان و نصب وی به سلطنت از مشروطه‌خواهان حمایت می‌کرد. او زیر نظر تعلیم و تربیت آموزگار روسی خویش، سرگی مارکوویچ شابشال که به آن ها ادیب ‌السلطان میگویند که به زبان و فرهنگ روسی را آموخت.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مظفرالدین شاه ۱۸ فرزند از زنان مختلف خود داشته است. که از شش همسر او بوده اند و نکته قابل توجه مشخص نبودن مادر بعضی فرزندان وی است.


نظرفا از سایت‌های برتر دانستنی و اطلاعات عمومی در ایران است. کافی است عبارت مورد نظر خود را در قسمت جستجوی سایت نظرفا جستجو کنید و جدیدترین مطالب مرتبط با آن موضوع را مطالعه کنید.

آیا این مطلب را دوست داشتید؟ نظرتان راجع به موضوع ”بعد از مظفرالدین شاه چه کسی شاه شد؟” و یا هر سوالی درباره “پادشاهان قاجار” و “مظفرالدین شاه قاجار” داشتید را با ما در میان بگذارید و در انتهای صفحه، در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید.

برچسب: بعد از مظفرالدین شاه چه کسی پادشاه شد؟، بعد از ناصرالدین شاه چه کسی شاه شد؟، جانشین مظفرالدین شاه که بود؟، جانشین ناصرالدین شاه چه کسی است؟

۴/۵ - (۱۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن