علمی و آموزشی

کدام حیوان از دهان زایمان می کند؟

کدام حیوان از دهان زایمان می کند؟

دنیای جانوران پر از شگفتی است. کار تولید مثل و زایمان حیوانات نیز از این موضوع جدا نیست. راه و روش انجام زایمان در جانداران مختلف است و هر یک از راه و روش‌های مخصوص خود تولید مثل را انجام می‌دهند ولی روش زایمان در برخی از جانوران بسیار عجیب است.

مثلا برخی از آنان از طریق بکرزایی تولید مثل می‌کنند. اما شگفت انگیزتر از آن زایمان از راه دهان است! شما این جانوران را می شناسید؟ کدام حیوان از راه دهان تولید مثل می‌کند؟ آگاهی از این موضوع برای شما ممکن است جالب باشد و شاید بخواهید درباره این نوع از زایمان حیوانات اطلاع بیشتری کسب کنید.

برای دانستن این موضوع که کدام حیوان از دهان زایمان می‎کند؟ باید بگوییم جانوران شناخته شده‌ای با این روش زایمان می‌کنند، نوعی قورباغه و ماهی هستند. در ادامه در رابطه این نوع از زایمان جانوران بیشتر توضیح می دهیم.

۱ – قورباغه نوزاد در شکم (Rheobatrachus silus)

نسل این قورباغه‌ها در حدود سی سال پیش به خاطر از بین رفتن زیستگاه خود منقرض شدند بعد از آن دانشمندان توانستند با استفاده از رویان‌های یخ زده، قورباغه‌های اولیه را مجدد به وجود بیاورند. آنان قصد داشتند مجدد این قورباغه‌ها به محیط زیست برگردانند. این قورباغه پس از تخم گذاری، تخم‌های خود را خورده و آنها را در معده خود نگهداری می‌کنند.

پس از مدتی که حدود شش هفته وقت می برد تا زمان تولد نوزادان فرا برسد، قورباغه، نوزادان خود را به بیرون آورده و آنها به دنیا می آیند. به همین خاطر به این قورباغه نوزاد در شکم (Rheobatrachus silus) گفته می شود.

قورباغه نوزاد در شکم

قورباغه قادر است که هر دفعه ۴۰ تخم را بخورد ولی بیش از ۲۰ تخم به نوزاد تبدیل نمی شوند؛ چون اسید معده باعث هضم این تخم‌ها می‌شود. تخم‌ها و نوزادهایی که به دنیا آمدند برای جلوگیری از هضم، نوعی ماده چسبناک از خود ترشح می‌کنند. این ماده از آنها محافظت کرده و ترشح اسید معده را متوقف می کند. به همین دلیل در طول دوره رشد نوزاد در شکم مادر، قورباغه مادر نمی‌ تواند چیزی بخورد.

بیشتر بدانید: کدام حیوان تصویر را خاکستری می بیند؟

رفته رفته با رشد نوزاد، حجم معده افزایش پیدا می‌کند و تقریبا قسمت زیادی از بدن مادر را اشغال می‌کند. برای این که فضا برای رشد نوزادان وجود داشته باشد، ریه‌های مادر قورباغه از کار می افتد. به همین دلیل است که قورباغه مجبور می‌شود از پوست تنفس کند تا نوزادان را از راه دهان به وجود بیایند.

۲ – ماهی دهان پرور (mouth brooder)

جاندار بعدی که نوزادان خود را از دهان به وجود می آورد، نوعی ماهی است به نام ماهی دهان پرور(mouth brooder)  است. این ماهی برعکس دیگر ماهی‌ها، تخم‌های خود را در آب به حال خودشان نمیگذارد. ماهی دهان پرور تخم‌هایش را در دهان نگهداری می‌کند تا این که نوزادان از تخم خود بیرون بیایند.

بیشتر بدانید: شناخته شده ‌ترین گروه آغازیان که فتوسنتز می‌کنند چه نام دارند؟

به ندرت در زمان بلوغ، نوزادان معمولا در دهان مادر حضور پیدا میکنند. در بعضی از گونه‌ها مثل ماهی آرواره مرواریدی، پدر، تخم‌ها را در دهان خود نگهداری می‌کند. در زمان دوران رشد، پدر از تخم‌های خود مواظبت کرده و غذا نمی‌ خورد تا نوزادان از تخم بیرون بیایند.

ماهی دهان پرور

در ماهی سیکلید آفریقایی این مادر ماهی‌ها است که این وظیفه را برعهده دارد و امکان دارد نتواند تا ۳۵ روز هیچ چیزی بخورد. پس از به دنیا آمدن نوزادان، مادر آنان را در آب به حال خود بگذارد ولی وقتی حس خطر کند، می تواند با استفاده از سیگنال‌های مخصوص نوزادان را فراخواند و در دهان خود از آن‌ها محافظت کند.

آیا این مطلب را دوست داشتی؟ این مطلب در دسته بندی علمی و آموزشی نوشته شده است، نظرت را راجع به “کدام حیوان تصویر را خاکستری می بیند؟ ” و یا هر سوالی درباره “حیوانی که تصویر را به رنگ خاکستری میبیند؟ ” را در قسمت نظرات برای نظرفا بنویسید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن