اطلاعات عمومی

کدام حیوان ریه ندارد؟

ریه چیست؟ و چه عملکردی دارد؟

ریه‌ها یک عملکرد اصلی دارند اکسیژن را دریافت می‌کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن را از خون خارج می‌کنند. حالا هوا چگونه وارد ریه‌ها می‌شود؟ هوا از طریق دهان یا بینی وارد می‌شود و از طریق نای وارد ریه‌های شما می‌شود. نای به لوله‌هایی به نام نایژه تقسیم می‌شود که وارد ریه‌هاشده و به قسمت‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند. نایژه‌ها به  شاخه‌های کوچکتری به نام نایژک تبدیل می شوند. در انتهای نایژک‌ها کیسه‌های هوایی کوچکی وجود دارد که به آلوئول (حبابک) معروف هستند. که این حبابک‌ها اکسیژن هوای دریافت شده را می‌گیرند و دی اکسید کربن خارج می‌کنند.

جالبه بدونید که دو عدد ریه‌ی اسفنج مانند در بدن ما وجود دارد. که به آن شش یا جگر سفید می‌گویند، که ریه سمت چپ کوچکتر از ریه‌ی سمت راست است. زیرا سمت چپ قلب فضای بیش‌تری را اشغال کرده است.

کدام حیوان ریه ندارد؟

کرم‌های خاکی از انواع متنوع و گوناگونی برخوردارند و همانطور که از اسمش پیدا است در خاک زندگی می‌کند. خون در تمام قسمت‌های بدن کرم خاکی جریان دارد.  دستگاه تنفسی منظم در این کرم‌ها موجود نیست. خون جاری اکسیژن را در مویرگ‌های نزدیک کوتیکول مرطوب در دیواره بدن، دریافت کرده و دی اکسید کربن پس می‌دهد. اکسیژن با هموگلوبین در پلاسما ترکیب شده به بافت‌های مختلف حمل می‌شود. پس تنفس کرم خاکی از طریق پوست است و شبکه‌ی گسترده مویرگی زیر پوست در نزدیکی سطح تنفس دارد.

بدن لزج و نرمی دارد معمولا به رنگ‌های قهوه‌ای، صورتی، یا صورتی تیره است. بدن استوانه‌ای و دراز دارد و استخوان ندارد، دارای بدنی حلقه‌ای است، یک کرم بالغ  بین ۸۰ تا ۱۰۰ تا حلقه در سطح بدنش دارد و معمولا طول آن‌ها بیش‌تر از سه سانتی متر است.

 

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن