علمی و آموزشی

درباره چشم خرگوش‌ها چه می‌دانید

خرگوش‌ها جزو حیوانات دوست داشتنی خانگی در دنیا هستند. در بریتانیا بیش از یک میلیون خرگوش به عنوان حیوان خانگی زندگی می‌کنند. خرگوش‌ها بیش از ۴۴ گونه‌اند (اهلی و صحرایی)، رنگ آن‌ها خاکستری و قهوه‌ای است.

البته خرگوش‌های دست آموز رنگ‌های گوناگون و متنوعی دارند. طول آن‌ها به ۶۰ سانتی متر و وزن آن‌ها تا ۵ کیلوگرم هم می‌رسد. طول عمر آن‌ها تا ۶ سال و دشمنان آن‌ها روباه، مار، انسان، عقاب هستند. سرعت خرگوش ها به ۴۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد. جالبه بدونید خرگوش‌ها در دوره بارداری بین ۶ تا ۸ بچه بدنیا می‌آورند.

چشم خرگوش‌ها

چشم خرگوش‌ها نسبت به مغزشان بزرگتر و زاویه دیدشان حدود ۱۹۰ درجه می‌باشد، خرگوش‌ها هم مانند جغدها پلک سوم دارند این پلک سوم در هنگام خواب باعث می‌شود سطح قرنیه چشم را به طور کامل بپوشاند.

خرگوش‌ها در پایین ترین زنجیره غذایی جانوری هستند و بنابراین زیاد شکار می‌شوند. برای دیدن شکارچیانی که از پشت به آن‌ها حمله می‌کنند چشم خرگوش‌ها در کنار سر آن‌ها قرار گرفته تا شکارچیان را زودتر ببینند، اما این باعث شده که خرگوش‌ها، یک نقطه کور ۱۰ درجه‌ای درست مقابل خود داشته باشند، یعنی اگر تهدیدی درست مقابل بینی خرگوش باشد احتمالا آن‌ را نمی‌بینند.

همچنین به دلیل اینکه چشمان خرگوش‌ها در دو طرف سرشان است سخت می‌توانند همزمان با دو چشمانشان چیزی را ببینند، برای همین برای دیدن کامل یک جسم از یک چشم خود استفاده می‌کنند.

به بیان دیگر خرگوش‌ها در هنگام دیدن به سختی می‌توانند برآوردی از سرعت و مسافت و رسیدن به چیزی داشته باشند.

تفاوت دید خرگوش‌ها و انسان‌ها

خرگوش‌ها نمی‌توانند رنگ قرمز را ببینند. این حیوانات مردمک دارند اما مانند مردمک چشم انسان انحنا ندارد که باعث می‌شود بینایی دانه‌ای داشته باشند. سرانجام به دلیل اینکه خرگوش‌ها در دو طرف سر خود چشم دارند معمولا زاویه دید وسیع تری نسبت به انسان دارند.

۴.۹/۵ - (۳۳ امتیاز)

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن