زناشویی

علت درد و سوزش واژن بعد از رابطه جنسی

درد و سوزش واژن حین رابطه جنسی به چه علت است؟

درد در رابطه زناشویی یا دیسپارونی  به معنای احساس درد در هنگام دخول یا قبل یا بعد از آن، می‌باشد این درد ممکن است در ابتدای ازدواج و ایجاد رابطه وجود داشته باشد و منجر به واژینیسموس شود و یا در طول زندگی و بعد از سال‌ها در اثر دچار شدن به  یائسگی  و علل مختلف دیگر ایجاد شود.این مشکل علاوه بر درد جسمی حین مقاربت، احتمال اثرات عاطفی منفی نیز وجود دارد. رابطه جنسی دردناک علل مختلفی می‌تواند داشته باشد.  که با مراجعه به متخصص زنان ، پس از مشاوره و معاینه تشخیص داده شده و قابل درمان می‌باشد. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا خانم‌ها به این درد مبتلا می‌شوند پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چرا برخی خانم‌ها در حین رابطه جنسی درد دارند؟

دلیل درد طی رابطه جنسی، یا خشکی واژن است یا عفونت واژن. که در صورت اول اگر مشکل حاد نباشد به کمک استفاده از ژل مخصوص حل می‌شود و در مورد دوم باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

یکی دیگر از دلایل درد که البته بسیار نادر است یک نوع ناراحتی روانی به نام واژینیسم است که در آن فرد از خود، بدن و جنس‌اش ناراحت و ناراضی است. در ۵ تا ۱۰ درصد زنان نیز آندومتریوز یا مشکلات رحمی دلیل دردهای عمیق است که به هر حال باید برای درمان آن به پزشک زنان مراجعه کرد.

خشکی واژن به چه علت اتفاق می‌افتد؟

  • خشکی واژن: بارداری، افزایش سن، یائسگی زودرس و یا حتی نوسانات هورمونی از جمله عواملی هستند که باعث خشکی واژن در زنان می‌شوند. 
  • هورمون استروژن: که باعث ماندگاری مایع شفاف مهبل می‌شود وقتی در بدن کم شود باعث خشکی واژن می شود.
  • هورمون اپی نفرین: که در اثر استرس و اضطراب در بدن تولید می‌شود یکی دیگر از دلایل خشکی واژن است.
  • دوش واژینال و استفاده از مواد شوینده تحریک کننده:باعث می‌شود عمل کرد طبیعی واژن دچار اختلال شود و نتواند ماده لیز و لغزنده طبیعی راحتی بعد از تحریک شدن ترشح کند.
  • عدم تحریک کافی و پیشنوازی: قبل از رابطه جنسی یکی دیگر از دلایل خشکی واژن محسوب می‌شود.

چرا عفونت واژن باعث درد در رابطه جنسی می‌شود؟ نشانه های آن چیست؟

 در صورتی که دچار عفونت زنان شوید یا ناحیه مجاری ادرار دچار عفونت شود، این مساله منجر به مقاربت جنسی دردناک می‌شود. اگزما یا دیگر بیماری‌های التهابی پوست نیز موجب احساس درد در هنگام نزدیکی می‌شوند. بنابراین درمان عفونت زنان باید سریع صورت گیرد.

عفونت آمیزشی: درد واژن حین رابطه جنسی اغلب اولین نشانه از ابتلا فرد به عفونت آمیزشی مانند کلامیدیا، سوزاک یا تبخال تناسلی است.

عفونت ادراری: درد هنگام دفع ادرار می‌تواند نشان دهنده عفونت ادراری باشد. عفونت ادراری باعث درد واژن و لگن حین رابطه جنسی می‌شود

مهم‌ترین این عفونت‌ها، عفونت قارچی یا کاندیدای واژن است که باعث خارش، قرمزی و تورم مخاط واژن و ناحیه پرینه شده و با ترشحات پنیری همراه است. عفونت میکروبی واژن هم با ایجاد التهاب دهانه رحم باعث درد در هنگام دخول عمیق یا دیسپارونی می شود.

Vaginal Pain 3 626px x

علایم درد در هنگام نزدیکی چیست؟

  • عدم رسیدن به ارگاسم
  • سوزش
  • کاهش میل جنسی به دلیل درد
  • درد شدید در ناحیه تناسلی
  • درد به هنگام ورود تامپون
  • خارش یا سوزش ادرار

دلایل درد واژن بعد از رابطه جنسی چیست؟

  • رابطه جنسی طولانی یا خشن: رابطه جنسی یا دخول شدید و خشن باعث درد و تورم در واژن و نواحی اطراف آن می‌شود.
  • کاهش میزان رطوبت واژن: عدم پیش نوازی و معاشقه کافی قبل از رابطه جنسی باعث ایجاد اصطکاک حین دخول شده و باعث خراش و پارگی ریز در واژن می‌شود که به دنبال آن درد و ناراحتی در واژن اتفاق می‌افتد.
  • عفونت آمیزشی: درد واژن حین و بعد از  رابطه جنسی اغلب اولین نشانه از ابتلا فرد به عفونت آمیزشی مانند کلامیدیا، سوزاک یا تبخال تناسلی است. همانطور که اشاره کردیم.
  • واکنش آلرژیک به کاندوم، روان کننده یا سایر محصولات: برخی خانم‌ها به لاتکس به کار رفته در کاندوم یا مواد موجود در لوبریکانت‌ها حساسیت دارند و پس از استفاده دچار درد و سوزش می‌شوند.

آیا شستن واژن پس از برقراری رابطه جنسی لازم است؟

برای پیشگیری از بروز عفونت‌های ادراری توصیه می‌شود پس از اتمام رابطه جنسی خانم‌ها نیز دستشویی بروند و از صابون ملایم یا ژل مخصوص شستشو استفاده کنند. شستن داخل واژن بی‌فایده است و توصیه نمی‌شود.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن