اطلاعات عمومی

نوپو مخفف چیست؟

این مطلب به موضوع “فیلم های سلمان خان” در دسته بندی اطلاعات عمومی می پردازد. آیا به دنبال اطلاعاتی درباره مطلب زیر هستید؟ پس این مطلب را با دقت مطالعه و نظرت خود را در انتهای متن برای ما بنویسید.

نوپو مخفف چه چیزی است؟

نوپو از نیروهای یگان ویژه جمهوری اسلامی است که برای آزاد شدن گروگان، سرکوب کردن شورش‌های شهری همچنین خنثی کردن عملیات تروریستی از آنان استفاده می‌شود. کلمه نوپو برگرفته از ” نیروهای ویژه پیرو ولایت و نیروی ویژه پاد وحشت) است که به خاطر داشتن یونیفورم مشکی رنگ به سیاه جا‌مه‌گان نیز مشهور هستند. سیاه جامگان از دید یک سری افراد، شبیه به نیروی اسوات آمریکا می باشند.

نوپویکی از واحدهای زیر مجموعه یگان ویژه است که فرماندهی نیروی انتظامی، جمهوری اسلامی ایران، که در گذشته به واسطه‌ی فرماندهی جمهوری اسلامی ایران، آموزش می‌گیرند و برای جدا شدن از گروگان‌ها و خنثی سازی عملیات تروریستی استفاده می شوند.

معنای واژه نوپو:

۱- نیروهای پشتیبان ولایت

۲- معنی ( اصلی ) نیروهای پاد و وحشت

اکثریت بر این باور هستند که نوپو، همان یگان ویژه نیروی انتظامی است اما صحیحش را بخواهید بدانید؛ باید گفت نوپو زیر مجموعه یگان ویژه است. نیروهای پلیس در ۴ یگان با نام های موسی بن جعفر، امام خمینی، امام علی و امام حسین سازماندهی شده است که نوپو در مجموعه امام علی یا امیرالمومنین قرار گرفته است.

مامورین نوپو، برای آمادگی بیشتر؛ آموزش‌هایی شامل دوره چترریزی، پرش از ساختمان، تیراندازی، تکواندو، جودو، کاراته، غواصی، سکان داری، راپل، پاراگلایدر، پاراموتور و سایر موارد خاص که در آب و خاک میگذرانند، دیده اند.

ستاد مخفف چیست؟

ستاد در واقع جایی است که بیشتر بخش‌های یک نظام در آن جا گرد هم می‌آیند. دفتر مرکزی در واقع واحدی است که در نوک هرم قرار دارد و تمام مسئولیت‌ها را به دوش می‌کشد و همه‌ی فعالیت اقتصادی را راه می اندازد.

معانی کلمه ستاد: قرارگاه، مرکز، مقر، ارکان حرب، رکن، مرکز برنامه ریزی

بیشتر بدانید: فراجا مخفف چیست؟

ناجا مخفف چیست؟

پلیس یا نیروی انتظامی که با نام ناجا ( مخفف کلمات: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ) است در سال ۱۳۷۰ شمسی از ارکیب شهربانی و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران به همراه کمیته انقلاب اسلامی به وجود آمد و یکی از نیروهای اصلی حفظ امنیت داخلی ایران شد.

امروزه کلمه ناجا تغییر کرده و به فراجا تبدیل شده است، به این صورت که فراجا همان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی است. ناجا در سال ۱۳۷۰ از شهرداری و ژاندار مری هم کمیته انقلاب شکل گرفته و رفته رفته در فرماندهی انتظامی به اندازه ۶ هزار تن برآورده اند. فرماندهی ناجا مسئولیت درون ایران بر عهده ندارد. و کارآیی آن به واسطه ی وزارت کشور تعیین می شود.

بتاجا

آجا مخفف چیست؟

آجا مخفف ارتش جمهوری اسلامی ایران است، به صورت محاوره ای آجا همان ارتش میگویند. آجا به همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، یکی از نیروهای نظامی، حکومت جمهوری اسلامی میباشد. فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی را آقای صالحی برعهده دارد که بعد از استعفای آقای سلیمی از سمت آیت الله خامنه ای و فرماندهی کل قوا به این سمت رسیده است.

یکی از ارکان نظامی در نظام جمهوری اسلامی، ارتش است که در کنار سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است. در اصل ۱۴۳ قانون اساسی وجود دارد که پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی نظام را برعهده دارد. طبق همین اصل ارتش جمهوری اسلامی، مکتبی و مردمی است که باید افرادی مناسب را خدمت بگیرد و به اهداف انقلاب اسلامی در راه تکمیل شدن آن باشد. ارتش ایران، از نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و پدافند هوایی تشکیل شده است.

واجا مخفف چیست؟

واجا مخفف وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است، که به مسائل امنیتی پرداخته و وظایفی را بر عهده دارد که در ادامه چند تا از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

وظایف واجا یا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی: به مسائل امنیتی می‌پردازد، اطلاعات را جمع آوری می‌کند، از اطلاعات مهم حافظت میکند و فعالیت های ضد اطلاعاتی در درون و بیرون از ایران را برعهده میگیرد.

واجا، از وزارت خانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است، که مسئولیت جمع آوری و پردازش اطلاعات و داده‌های امنیتی خارج از ایران، حفاظت اطلاعات، کارهای ضدجاسوسی و مبارزه کردن با تروریسم برعهده این نهاد است.

این وزارت خانه از سمت آمریکا و اروپا، متهم شده است. اتهام آمریکا و اروپا به این نهاد درباره نقض حقوق شهروندان ایرانی و فعالیت‌های تروریسی است، که به همین دلایل تحریم‌ها علیه ما ایرانیان ادامه دارد. سید اسماعیل خطیب به عنوان وزیر اطلاعات فعالیت دارد.

ساصد مخفف چیست؟

ساصد مخفف سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران است که در زمینه‌هایی مثل طراحی و تولید تجهیزات نظامی برای نیروهای مسلح ایران کار انجام می دهد. صنایع نظامی ایران تحت نظر قورخانه در سال ۱۳۰۴ شمسی با ساخت و تولید تفنگ برنو در مرکز پایتخت ایران (توپخانه) شروع به کار کرد.

از سال ۱۳۲۰ اداره تسلیحات در جای مهمات سازی فعلی تاسیس شد و تقریبا شش سال بعد کارخانه مسلسل سازی در خیابان پیروزی با نام اداره مرکزی تسلیحات شروع به کار کرد. تقریبا از سال ۱۳۴۰، ساختار اداری تسلیحات نیز مختلف و به سازمان صنایع نظامی تغییر اسم داده است.

ساخا مخفف چیست؟

سخا یا ساخا مخفف چیست؟ ساخا مخفف چه کلمه‌ای است. اسم‌های بسیاری در نیروهای مسلح است که برای راحت تر گفتن آنها، مخفف شده است ولی خیلی از افراد هستند که از کلمه اصلی اطلاعی ندارند به همین خاطر در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

بتاجا مخفف چیست؟

بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران (بتاجا) موسسه ای غیر انتفاعی، است که با اهداف زیر تشکیل شده است:

الف – تامین احتیاجات پرسنل اعضای ثابت در مقادیری مثل: مسکن و وام

ب – پشتیبانی از تعاونی‌های مسکن ارتش از راه تامین زمین و عوض کردن کاربری آن همچنین انجام دادن حمایت های حقوقی و قانونی به اضافه‌ی تولید و عرضه مصالح و مصالح ساختمان سازی

از راه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی، همچنین تاسیس واحدهای تولیدی و عمرانی همچنین تاسیس واحدهای تولیدی عمرانی، اهداف بتاجا تامین می گردد.

سازمان بتاجا در ارتباط با کارهای نظامی و تجهیزات به هیچ عنوان معماله یا نمایندگی ندارد.

ارکان بتاجا شامل: هیات امنا، هیات مدیره و بازرسین.

نزاجا مخفف چیست؟

نزاجا مخفف واژه‌ی ( نیرو در میان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران) است و فرماندهی کل این نیروها  بر عهده سرتیپ احمدرضا پوردستان است.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از ۳ سازمان نظامی تشکیل شده اند، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی که وزارت دفاع نیاز وظیفه برنامه ریزی و پشتیبانی نیروهای نظامی را عهده دار است.

نزاجا

اسم های مخفف شده دیگری هم وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم:

مد : مدیریت

ر : رییس

ف یعنی فرمانده

نزسا یعنی نیروی زمینی سپاه

ندسا یعنی نیروی دریایی سپاه

ساحفاجا یعنی سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی

مراتو یعنی مرکز آموزش توپخانه (موشکها)

ن.م یعنی نیروهای مسلح

آجا یعنی ارتش جمهوری اسلامی ایران

ناجا یعنی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

یگوپ ناجا یعنی یگان ویژه پاسداران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

نوهد یعنی نیروی ویژه هوابرد

فاوا یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات

دافوس یعنی دانشکده فرماندهی و ستاد(فوق لیسانس)

دا اف یعنی دانشگاه افسری

داعا یعنی دانشگاه عالی دفاع ملی(دکترا)

ساها یعنی سازمان هواپیمایی ارتش

ع .س یعنی عقیدتی سیاسی

در ادامه قبلی باید گفت: ساعس آجا یعنی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران

گُپار یعنی گروه پشتیبانی اطلاعات رزمی

گد یعنی گردان

گر یعنی گروهان

ت یعنی تیپ

ل یعنی لشگر مثال : ل-۸۴

مرآ تکاور یعنی مرکز آموزش تکاور (زمینی)

مرآ مخ یعنی مرکز آموزش مخابرات (زمینی)

مرآ پش یعنی مرکز آموزش پشتیبانی (زمینی)

مرآپ یعنی مرکز آموزش پیاده (زمینی)

نزاجا یعنی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نهاجا یعنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

نداجا یعنی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

پداجا یعنی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

هوانیروز یعنی هواپیمایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

فاشا یعنی فرماندهی اطلاعات و شناسایی(پدافند)

نظرفا از سایت‌های برتر دانستنی و اطلاعات عمومی در ایران است. کافی است عبارت مورد نظر خود را در قسمت جستجوی سایت نظرفا جستجو کنید و جدیدترین مطالب مرتبط با آن موضوع را مطالعه کنید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن